ایران بدن

آیا می‌دانید چاقی باعث سرطان می‌شود؟

رابطه چاقی و سرطان

پژوهش اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می دهد که چاقی ممکن است انسان را در برابر انواع بیشتری از سرطانها نسبت به آن چه تا پیش از این فکر می کردیم، آسیب‌پذیر کند.

به نقل از مدیکال دیلی، تیمی سازمان‌دهی شده توسط آژانس بین المللی پژوهشهای سرطان (IARC) – شاخه پژوهش سرطان سازمان بهداشت جهانی- بیش از هزار مطالعه اپیدمیولوژیک را تجزیه و تحلیل کرده که در زمینه ارتباط احتمالی بین چربی اضافی بدن (که به واسطه شاخص توده بدنی (BMI) تعریف شده بود) و انواع مختلف سرطان انجام شده هستند.

بر اساس این ارزیابی‌ها، پژوهشگران شواهدی یافته‌اند که خطر بالای ابتلا به ۸ سرطان از جمله، کبد، تخمدان، و تیروئید در نتیجه چربی های اضافی موجود در بدن را نشان می دهند. پژوهشگران به این نکته اشاره داشته‌اند که چاقی، منجر  به یک حالت التهاب مزمن در سراسر بدن می شود و تولید طبیعی هورمون‌هایی مانند انسولین، تستوسترون، و استروژن را مختل می سازد که همگی عواملی هستند که ممکن است منجر به بروز سرطان  شوند.

به گفته دکتر گراهام کلدیتز (پیدمیولوژیست بیماری‌های مزمن در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن)، نقش سرطان ناشی از اضافه وزن یا چاقی بیشتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. بسیاری از سرطان های تازه شناسایی شده مرتبط با اضافه وزن تا پیش از این در کانون توجه مردم قرار نداشتند و اضافه وزن عاملی موثر در ابتلا به آنها در نظر گرفته نمی‌شد.

همراه با تجزیه و تحلیل اولیه انجام شده توسط آژانس بین المللی پژوهش های سرطان، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که چربی اضافی بدن انسان ممکن است به عاملی برای ابتلا به حداقل ۱۳ سرطان مختلف منجر شود. با توجه به نوع سرطان، دامنه این خطر افزایش یافته متفاوت است و بیشترین میزان خطرات افزوده شده در سرطان های مری و رحم (که به نام سرطان آندومتر نیز شناخته می شود) دیده شده است. افرادی با چاقی بیش از اندازه در مقایسه با فردی با وزن سالم پنج برابر احتمال بیشتری دارد تا به سرطان مری مبتلا شوند و این احتمال برای ابتلا به سرطان رحم هفت برابر بیشتر است.

بنابر ارزیابی های صورت گرفته، ۰٫۵ درصد از تمامی مردان و زنان در طول زندگی خود به سرطان مری مبتلا خواهند شد و ۲٫۸ درصد از زنان به سرطان رحم مبتلا خواهند شد. به همراه انواع دیگر سرطان‌های رایج مانند سینه و لوزالمعده، خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان برای افرادی که به مرض چاقی دچار هستند دامنه ۱۰ تا ۸۰ درصد بیشتر نسبت به افرادی که دارای توده بدنی (BMI) عادی هستند را نشان می دهد.

افزون بر این، پژوهشگران خطر افزایش یافته سرطان‌های معده و کیسه صفرا و همچنین میلوم متعدد (سلول‌های پلاسما سرطانی) و مننژیوم (شکل اغلب خوش خیم اما همچنان به طور بالقوه مضر تومور مغزی) را در ارزیابی به روز شده خود ارائه کرده اند. این گروه شواهد محدود برای نقش چاقی در ۱۱ نوع سرطان دیگر نیز یافته اند. به طور کلی، یافته های آژانس بین المللی پژوهش های سرطان هم راستا با نتایج پژوهش های پیشین از جمله مطالعه سال ۲۰۱۴ که چاقی را با ۱۰ نوع سرطان مختلف مرتبط دانسته بود، محسوب می شود.

بنابر ارزیابی های کنونی، حدود ۶۴۰ میلیون بزرگسال در سراسر جهان با چاقی دست و پنجه نرم می کنند.

پژوهشگران اطمینان دارند تغییرات گسترده در سبک زندگی می تواند خطرهای افزاینده ابتلا به سرطان را در افراد چاق و دارای اضافه وزن کاهش دهد (گرچه تاکنون پژوهش چشمگیری در این زمینه انجام نشده است).

عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند رعایت یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم و ورزش کردن در کنار سیگار نکشیدن می توانند تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشند. در همین راستا، تلاش های عمومی برای مقابله با سرطان باید بر این گونه موارد متمرکز شوند زیرا مردم توانایی کنترل بر آنها را دارند.

پژوهشگران به دشواری کاهش وزن اشاره داشته و پیشنهاد کرده اند بیماران انتظاراتی واقع بینانه از خود داشته باشند. در همین راستا، به جای آن که از روند کاهش وزن خود دلسرد شده و همه چیز را در میانه راه رها کنند، افرادی که با کاهش وزن خود دچار مشکل هستند می توانند ابتدا بر پرهیز از افزایش وزن بیشتر متمرکز شوند.

عصرایران

ایران بدن

یک فکر

  1. بازتاب: برای لاغری رژیم غذایی مهمتر است یا ورزش | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

۵ مکمل برتر برای دوره کات و چربی سوزی

Next

موز و فواید آن برای بدنسازان