ایران بدن

بهترین زمان مصرف مکمل کراتین چیست؟

بهترین زمان مصرف مکمل کراتین چیست؟

 

کراتین یکی از مشهورترین مکمل‌های ورزشی می‌باشد که می‌تواند قدرت و حجم عضلات را افزایش بدهد. تحقیقات گسترده همچنین نشان داده که مصرف کراتین، تقریباً بی‌ضرر است. اما شاید در مورد زمان مصرف کراتین هنوز اطلاعات کافی نداشته باشید. پس در این مقاله هر چه را که باید در مورد زمان مصرف کراتین بدانید به شما می‌گوییم.

 کراتین چیست؟

کراتین (Creatine)، مولکولی است که به طور طبیعی در سلول‌های شما وجود دارد و همچنین یک مکمل غذایی بسیار رایج است. مصرف مکمل کراتین می‌تواند سطح چگالی و تمرکز این مولکول را در سلول‌های شما افزایش بدهد و فواید زیادی برای سلامت شما داشته باشد. این فواید شامل تقویت عملکرد ورزشی و سلامت مولکولی و همچنین تاثیرات نورولوژیکی چون افزایش عملکرد ذهنی در افراد سالخورده‌تر می‌شود.

مطالعات نشان داده کراتین می‌تواند نتایجی را که از جلسات تمرینی بدنسازی‌تان بدست می‌آورید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد افزایش بدهد. این فواید به احتمال زیاد ناشی از نقش مهم کراتین در تولید انرژی سلولی هستند. آن‌هایی که قصد دارند قدرت مولکولی و سلامت عمومی‌شان را ارتقاء بدهند، مکمل کراتین چیزی است که ارزش مورد توجه قرار گرفته شدن را دارد.

زمان مصرف کراتین در روزهای تمرین

در روزهایی که ورزش می‌کنید، سه انتخاب اصلی برای زمان مصرف کراتین دارید. شما می‌توانید کراتین را دقیقاً قبل از تمرین، فوراً بعد از تمرین و یا هر زمان دیگری که نزدیک به تمرین نباشد مصرف کنید. یک راه دیگر نیز این است که دوز روزانه‌تان را در چند قسمت در طول روز مصرف کنید.

کراتین را قبل یا بعد از تمرین مصرف کنیم؟

محققان زیادی سعی کرده‌اند بهترین زمان مصرف کراتین را پیدا کنند. در یک مطالعه، سعی شد موثرترین زمان مصرف پنج گرم کراتین برای مردان سنین بالاتر را کشف کنند، یعنی اینکه قبل از تمرین بهتر است یا بعد از تمرین.

طی این تحقیق چهار هفته‌ای، شرکت کننده‌ها هر هفته، پنج روز تمرین بدنسازی داشتند و کراتین را قبل یا بعد از تمرین مصرف می‌کردند. در انتهای تحقیق، گروهی که کراتین را بعد از تمرین مصرف کرده بودند، افزایش بیشتری در عضلات بدون چربی و کاهش بیشتری در بافت چربی داشتند. اما تحقیقی دیگر، هیچ تفاوتی بین مصرف قبل و بعد از ورزش نشان نداد. به طور کلی، بر اساس پژوهش‌های محدود در دسترس، مشخص نیست که آیا تفاوت خاصی میان این دو زمان وجود دارد یا خیر.

بهترین زمان مصرف کراتین کمی قبل یا کمی بعد از ورزش است

به نظر می‌رسد مصرف کراتین کمی قبل یا کمی بعد از ورزش بهتر از مصرف آن با فاصله‌ی بیشتر قبل یا بعد از ورزش است. یک پژوهش ۱۰ هفته‌ای، اثرات مکملی را بررسی کرد که حاوی کراتین، کربوهیدرات و پروتئین برای بزرگسالانی بود که بدنسازی کار می‌کردند.

افراد به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه، مکمل را دقیقاً قبل و بعد از تمرین مصرف کردند و گروه دیگر مکمل را در صبح و عصر، یعنی با فاصله‌ای طولانی‌تر از تمرین مصرف کردند. در پایان پژوهش، گروهی که مکمل را نزدیک به زمان تمرین مصرف کرده بودند، نسبت به گروهی که مکمل را صبح و عصر مصرف کرده بودند، بیشتر عضله‌سازی کردند و قدرت بیشتری هم کسب کردند.

پس طبق این تحقیقات، بهتر است کراتین را نزدیک به زمان ورزش مصرف کنید، تا زمان دیگری در روز. مثلاً شما می‌توانید تمام دوز مورد نظرتان را بعد از تمرین مصرف کنید یا آن را تقسیم کنید؛ نیم دوز قبل از تمرین و نیم دوز بعد از تمرین.

[tblg1]

مصرف مکمل در روزهای ریکاوری

مصرف مکمل در روزهای ریکاوری، اهمیت بسیار کمتری نسبت به مصرف آن در روزهای تمرین دارد. هدف از مصرف مکمل در روزهای استراحت، این است که سطح کراتین در عضلات، حفظ شود.

معمولاً برای شروع مصرف، توصیه می‌شود ابتدا مقداری نسبتا بالا (تقریبا ً ۲۰ گرم) به مدت حدوداً پنج روز مصرف شود (دوره بارگیری کراتین). این کار باعث افزایش فوری کراتین در عضلات، طی چند روز می‌شود. بعد از آن، دوز پایین‌تر یعنی حدود ۳ تا ۵ گرم، توصیه می‌شود. اگر دوزی که مصرف می‌کنید ثابت است، پس هدف از مصرف مکمل در روزهای ریکاوری باید صرفا حفظ سطح کراتین در عضلات‌تان باشد. به طور کلی، وقتی این دوز را مصرف می‌کنید، تفاوت خاصی ایجاد نمی‌شود. اما شاید بهتر باشد مکمل را همراه غذا مصرف کنید که در ادامه زیر توضیح داده شده است.

آیا باید همراه کراتین، چیز دیگری هم بخوریم؟

کراتین در ورزش چه کاربردی دارد؟

هر چند فواید مصرف مکمل کراتین، به خودی خود چشمگیر و کافی است اما خیلی از افراد، به دنبال این هستند که از چه راهی می‌توانند این فواید را به حداکثر برسانند.

محققان تلاش کردند عناصر دیگری چون پروتئین، کربوهیدرات، اسید آمینه، دارچین و ترکیبات گیاهی گوناگونی را به کراتین اضافه کنند تا تاثیرات آن را افزایش دهند.

مطالعات زیادی نشان دادند که مصرف کربوهیدرات همراه با کراتین می‌تواند میزان جذب کراتین را توسط عضلات افزایش بدهد. اما مطالعاتی نیز بوده‌اند که نشان داده‌اند افزودن کربوهیدرات به کراتین، تاثیر قابل توجهی نداشته است. برخی از این مطالعات، از ۱۰۰ گرم کربوهیدرات یا تقریباً ۴۰۰ کالری در این آزمایشات استفاده کردند. اگر شما به این کالری اضافی نیازی نداشته باشید، دریافت آن سبب افزایش وزن خواهد شد. به طور کلی، مصرف همزمان کراتین و کربوهیدرات، می‌تواند مفید باشد، اما این کربوهیدرات اضافی ممکن است شما را در معرض دریافت کالری اضافی قرار دهد.

یک استراتژی عملی و سودمند می‌تواند مصرف کراتین در زمانی باشد که به طور عادی یک غذای حاوی کربوهیدرات میل می‌کنید، به شرط آنکه خارج از آن وعده، کربوهیدرات اضافی مصرف نکنید. همچنین می‌توانید همراه این وعده‌ی غذایی‌تان، پروتئین بخورید، چون پروتئین و اسید آمینه می‌توانند توانایی بدن برای حفظ کراتین را افزایش بدهند.

[tblg2]

ایران بدن

authoritynutrition
منبع: elmevarzesh.com

85 اندیشه

  1. سلام خسته نباشید.
    من ۱۶ سالمه و ۱۸۵ سانت قد دارم و ۸۰ کیلو هستم .
    میخواستم بدونم که با این سن میتونم کراتین رو با دوز های پایین مصرف کنم یا نه؟
    دوم اینکه اگه ۲ دوره کراتین مصرف کنم و دیگه مصرف نکنم دنم افت میکنه یا نه ؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. درود بر شما

      شما میتونید مصرف کنید مشکلی نداره.
      کراتین در افزایش قدرت تاثیر زیادی داره قطعاً خوب بعد از عدم مصرف کمی افت خواهید داشت و طبیعی هست!

      موفق باشید
      ایران بدن

    2. درود من پنجاه پنج کیلو ام بدنم خیلی خطی و ماهیچه ای هست در مسابقات فیزیک مقام هم اووردم میخوام بدونم برای افزایش وزن چ مکمل هایی استفاده کنم

      1. درود بر شما

        گزینه زیادی میتوان گفت ولی باید بدن و شرایط بدنی شما را بررسی کرد و دوره مکملی طراحی شود.
        در صورت تمایل برای طراحی دوره با ۰۹۳۶۶۷۶۶۳۳۶ (واتس آپ و تلگرام) تماس بگیرید.

        موفق باشید
        ایران بدن

    1. درود بر شما

      بله بلاخره وقتی میخورید وارد خون میشه و قدرتتون افزایش پیدا میکنه ولی با ورزش کردن شما از این افزایش قدرت در جهت عضله سازی استفاده می‌کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  2. سلام من بعد از صبحانه گینر میخورم قبل و بعد تمرین هم گینر و کراتین. کپسول بی سی دبل ای هم قبل و بعد تمرین با کمی اختلاف (حدودا بیست دقیقه) بعد مصرف گینر و کراتینم میخورم. حالا میخوام مصرف گلوتامین رو شروع کنم. خوندم و شنیدم که همزمان با کراتین نباید گلوتامین مصرف کرد. چه کنم پس؟

    1. درود بر شما

      توصیه میشه کراتین و گلوتامین با هم مصرف نشوند. ولی اگر باید مصرف کنید میتونید شب قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب گلوتامین را مصرف کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  3. سلام خسته نباشید من روزی ده ساعت کارگری میکنم کارم سخته چجوری باید کراتین مصرف کنم عضله هام رشد کنه قدرتم زیادتر بشه

    1. درود بر شما

      عرض خداقوت به شما عزیز زحمت کش. اگر ورزش هم انجام میدید که طبق چیزی که گفته شده عمل کنید فرقی نمیکنه کارتون راحت باشه یا سخت!
      ولی اگر تمرین ندارید فقط وعده قبل و بعد تمرین را حذف کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  4. سلام من الان ۱۹ سالمه حدودا ۳ سال هست که کراتین رو همراه اسید امینه میخورم و قدرت خوبی بخم داده من که راضی هستم اگه خواستید همرا کراتین اسید امینه مصرف کنید در ضمن اونایی که تازه پرورش اندام کار میکنند حدقل بزارید ۶ماه از باشگاهتان بگذرد و بعد مصرف کنید

  5. با سلمو خسته نباشید من ١٨سال سن دارم
    بعدحدودا ١سال تازه کراتین گرفتم
    مربی بهم گفت ک قبل صبحانه قبل ناهار وقبل تمرینو بعد تمرین بخورم برای بارگیری درسته ایا؟

    1. درود بر شما

      میتونید مصرف کنید ولی بهتره حداقل یک ماه ورزش کنید و بعد مصرف کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  6. سلام خسته نباشید ببخشید من ۱۷ سالمه و بدنسازی کار میکنم میخواستم بدونم مصرف کراتین ریزش مو میاورد؟

  7. سلام
    با عرض خسته نباشید
    من ٢٠ سالمه ٧٠ کیلو هستم با قد ١٨٠
    میخواستم ببینم بهترین نوع کراتین ک بهتره من استفاده کنم کدومه؟

  8. سلام دروود
    خواستم ببینم زمان مصرف گلوتامین بعد از گینر وکراتین هست برای حفظ عضلات؟؟
    یا همراه ین دوره هم میشه مصرف کرد؟؟ ولی میخام حفظ بشه عضلاتم ممنون میشم راهنمایی کنید…

    1. درود بر شما

      بله، گلوتامین بعد تمرین هست و ترتیب مصرف مهم نیست.
      برای نگهداری گلوتامین را هم مصرف کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  9. باسلام
    من گینروبعدصبحانه و بعدتمرین و قبل خواب مصرف میکنم
    کراتین نیم ساعت قبل تمرین و بلافاصله بعدتمیرین
    ال گلوتامین بعد تمرین میخاستم بدونم مصرف گلوتامین با گینر همزمان مشکلی داره(بعدتمرین)

  10. سلام من ۱۷ سال و ۱۰ ماه سن دارم قدم ۱۶۵ هستش میخاستم بدونم اگه مصرف کنم رشد قدم رو متوقف نمیکنه؟
    بدنسازی رو تازه شروع کردم لاغرم(۵۵kg)

  11. سلام
    من به باشگاه بدنسازی میرم ۱۶سال دارم
    میتونم بعد ۱ ماه کراتین رو مصرف کنم
    عوارض قلبی نداشته باشه

  12. سلام من ۱۸ سالمه حدودا سه ساله ک بدنسازی کار میکنم اوایل سه روز در هفته ولی الان یک روز در هفته به باشگاه میرم و یک روزم ورزش سبک در خانه انجام میدم میخواستم بدونم میتونم کراتین مصرف کنم؟چه نوع کراتینی؟زمان مصرف کی باشه؟

    1. درود بر شما

      بله مشکلی نداره. میتونید از کراتین مونوهیدرات استفاده کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

    1. درود بر شما

      توصیه میشود که بصورت جداگانه مصرف شود تا کراتین بخوبی در آب حل شود اما در صورت نیاز اول کراتین را در آب خوب حل کنید سپس گینر یا پروتئین را به آن اضافه کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  13. سلام ایا کراتین creacore شرکت ماسل تچ خوبه؟
    من طی دوره ام کراتین می خورم پروتین وی هم می خوره ایا اشکالی داره؟ یا اثربخشی ان ها را کاهش می دهد؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدبد✋

  14. سلام من۱۶سالمه ۵۷کیلو هستم میخواستم بدونم بعد از تمرین بدنسازی کراتین بخورم اشکالی داره یا ضرر داره؟

    1. درود بر شما

      باید شرایط جسمی و فاکتورهای دیگر بررسی شوند. اما هیچ مکملی بدون ضرر نیست و بستگی به شرایط و هدف شما دارد!

      موفق باشید
      ایران بدن

  15. سلام خسته نباشید
    من۱۵سالمه رشته والیبال کار میکنم قدم۱۸۴هست میخواستم بدونم مصرف کراتین برای سنم ضرر نداره؟ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. درود بر شما

      بیشتر شرکت های مکملی مصرفشان را برای افراد بالای ۱۵ سال توصیه می‌کنند.

      موفق باشید
      ایران بدن

  16. ‌سلام.برای اندازه گیری مصرف کراتین(۵گرم)، یک قاشقی کوچکی که داخل کراتین‌کربوهیدرات موجوده چند گرم میشه؟؟

    1. درود بر شما

      اندازه اسکوپ ها روی هر محصولی نوشته شده است. ولی معمولاً حدود ۵ گرم هستند.

      موفق باشید
      ایران بدن

    1. درود بر شما

      اگر منظورتون توی یک دوره هست، جواب بله مشکلی نداره ولی اگر منظورتون مخلوط و مصرف باهم، جواب خیر هست.

      موفق باشید
      ایران بدن

  17. سلام من دوره حجم و وزن برداشتم کراتین مونوهیدرات ال گلوتامین پمپ سی ۴ و هایپر مس ۵ کیلویی طریق مصرف اینا رو چه طوری توصیه میکنید
    و دوره بارگیری کراتین چه طوری مصرف کنم

    1. درود بر شما

      مطالب زیر را مطالعه کنید.
      مصرف مکمل کراتین
      زمان و مصرف تمام مکمل ها

      موفق باشید
      ایران بدن

  18. سلام من می خوام قدم حدود ۱۰دیگه رشد کنه سنمم ۱۶. هسنش گفتم چه قرصی برای رشد عالیه ممنون

  19. با سلام. فاصله زمانی مصرف دو کراتین چقدر هست؟ بعبارتی کراتین من دو هفته هست که تموم شده و مصرف نمیکنم . از کی باید دوباره شروع کنم به مصرف کراتین؟

    1. درود بر شما

      دوره مصرف مداوم مکمل کراتین به صورت علمی مشخص نشده است که چقدر باشد اما معمولاً بعد از یک دوره مصرف، حدود یک ماه استراحت می‌دهند و در دوره بعدی اگر نیاز باشد دوباره مصرف می‌کنند.

      موفق باشید
      ایران بدن

    1. درود بر شما

      کراتین برای مراحل مختلفی استفاده میشه، حجم، قدرتی و …. باید نسبت به شرایط و هدفتان مصرف کنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  20. سلام من دو تا سوال داشتم و امیدوارم زود تر جواب مو بدید اول اینکه برای بارگیری قبل صبحانه و قبل نهار یا بعد صبحانه و بعد نهار باید کراتین مصرف بشه و دم اینکه مربیم میگفت بعد یک دوره یعنی بعد این کراتین که تازه خریدم تا شش ماه نباید مصرف کنم کراتین این درسته یه خودساختگی هست؟؟

    1. درود بر شما

      سوال اول: بهتره بعد از غذا مصرف بشه مخصوصا صبحانه.
      سوال دوم: برای سطح آماتوری معمولاً طبق چیزی که مربیتان گفته توصیه میشه.

      موفق باشید
      ایران بدن

  21. من ۱۵ سالمه و یه ماهه که بدنسازی کار میکنم ایا کراتین برای من ضرر دارد . ممنون میشم اگه سریع تر جوابم را دهید

    1. درود بر شما

      جناب مکافات عرض کنم مصرف مکمل طبق چیزی که اکثر شرکت‌های تولید کننده گفته‌اند، مصرف مکمل برای سنین بالای ۱۵ و گاهاً ۱۸ سال مشکلی ندارد.

      موفق باشید
      ایران بدن

  22. سلام
    من کراتین مونوهیدرات prolab گرفتم.با گینر بی اس ان true mass
    چطوری مصرف کنم هر دو رو؟ کراتینی که گرفتم خوبه؟
    مثلا سرچ کردم میگن کراتین قبل تمرین،گینر بعد تمرین
    میشه بهترین راه مصرف رو بگید؟ ممنون

    1. درود بر شما

      این مطلب را بخوانید.
      زمان و مصرف تمام مکملهای بدنسازی

      موفق باشید
      ایران بدن

  23. سلام من ۲۰ سالمه چندماه میشه بدنسازی میرم وزنم ۱۰۰کیلو و قدم ۱۹۰ است پروتین وی گلد و کراتین D N A گرفتم چند روزی میشه صبح ها بعد از تمرین و قبل از خاب وی را استفاده میکنم و کراتین را فقط قبل و بعد از تمرین اسفاده میکنم آیا درست است یا خیر

    1. درود بر شما

      این مطلب را مطالعه کنید.
      زمان و مصرف تمام مکملهای بدنسازی

      موفق باشید
      ایران بدن

    1. درود بر شما

      بله ولی بهتره اول کراتین را توی آب خوب حل کنید و سپس وی را اضافه کنید و دوباره بهم بزنید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  24. سلام قبل از تمرین چقدر کراتین رو داخل آب حل کنیم بخوریم
    چه مقدار کراتین و چه مقدار آب ؟
    اندازه پودر کراتین و آب باید چقدر باشد که تو آب حل کنیم بخوریم؟

    1. درود بر شما

      این مقالات را مطالعه کنید.
      همه چیز در مورد کراتین
      مناسب ترین نوع کراتین برای شما کدام است؟

      موفق باشید
      ایران بدن

  25. سلام وخسته نباشیدآیابرای دوره بارگیری که برای اولین بار مصرف میکنم ( کراتین ) ایا بعدازصبحانه وقبل ازتمرین وبعدازتمرین وقبل ازخواب بمقدار۵ گرم مصرف نمایم بمدت ۷ روز کافیست ؟ راهنمایی بفرمایید ممنونم

  26. سلام من گلوتامین و کراتین و bcaa و ارژنین رو دارم خواستم بدونم کدوم نحوه خوردن اینا باهم به چه صورت هست

    1. درود بر شما

      این مقاله را مطالعه کنید
      زمان و مصرف تمام مکملهای بدنسازی

      موفق باشید
      ایران بدن

  27. سلام من گینردست سازمیخورم صبح قبل ازصبحانه وقبل وبعدازتمرین
    میخاسم بدونم اگ بخام کراتینم مصرف کنم دوره بارگیری داشته باشم یانه؟واگ داشته باشم قبل ازصبحانه هم گینربخورم هم کراتین؟؟وزنم۶۳قد۱۸۲

    1. درود بر شما

      بله کراتین را بارگیری کنید. کراتین را بعد از صبحانه بخورید.

      موفق باشید
      ایران بدن

      1. سلام و خسته نباشید من ۶ماهه ک بدنسازی کار میکنم
        تازه مکمل مصرف میکنم (گینر،کراتین،کازئین،آمینو)
        یکی از وعده های گینر من صبح ب صورت ناشتا میباشد
        و مصرف وعده اول کراتینم ساعت١٠صبح ،مشکلی نیست ک گینر و کراتین رو صبح باهم بصورت میکس بخورم؟

  28. سلام دوتا سوال داشتم اول این که کراتینه رو باید با اب مخلوط کرد یا باشیر هم میشه وگینر هم همینطور؟؟ دوم این که قبل تمرین کراتینه رو بخورم و بعد تمرین وبعدشام گینر رو بخورم دقیقا به همین صورت هست؟؟

    1. درود بر شما

      ۱٫ کراتین رو بهتره با آب مصرف کنید ولی گینر فرقی نداره و شیر بهتر هست.
      ۲٫ گینر مثل میان وعده هست میتونید میان وعده صبح-ظهر و یا عصر و یا شب هم مصرف کنید بستگی داره مربی تون چی گفته باشه.

      موفق باشید
      ایران بدن

    1. مخلطو کردن کراتین و گینر مشکلی نداره ولی بهتره اول کراتین را توی آب بریزید و مخلوط کنید و بعد از اینکه خوب هم زدید، گینر رو اضافه کنید و باز هم بزنید.

  29. درود من کراتین و گینر را باهم مصرف میکنم الان دو روزه که شروع کردم ولی دو تا سوال داشتم۱_آیا مشکل ندارد باهم در یه بطری مخلوط کردو دوم اینکه کراتین و گینر را یک ساعت در قوطی آب بگذاریم و بعد تمرین میل کنیم مشکلی نداره یا باید بلافاصله که حل میکنیم مصرفش کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

گلوکزآمین چیست؟

Next

افزایش اشتها برای بدنسازی