ایران بدن

همه چیز در مورد مکمل آمینو اسید

همه چیز در مورد مکمل آمینو اسید

مهمترین ساختار پروتئین‌ها را اسید‌های آمینه تشکیل می‌دهند که تفاوت عمده آنها با دسته کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در وجود عنصر نیتروژن در ساختار سلولی آمینو اسید‌ها علاوه برسه عنصر کربن ، هیدروژن و اکسیژن می باشد. دانشمندان طی سال‌های مختلف حدوداً ۲۰ اسید آمینه اصلی را کشف ونام گذاری کرده اند واین اسید‌های آمینه را به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم بندی کرده اند.

اسیدهای آمینه ضروری:

بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق رژیم غذائی تامین شوند . آرژنین ، لیزین ، تره اونین، لوسین ، میونین ، والین ، فنیل آلین ،ایزو لوسین و … از اسید‌های آمینه ضروری هستند.

اسید‌های آمینه غیر ضروری:

بدن توانایی ساخت و سنتز آمینو‌های غیر ضروری را دارد. گلیسین ، آلین ، گلوتامین ، لیستین و ….از اسید‌های آمینه غیرضروری هستند.

آمینو اسیدها Amino Acids بلوک‌های سازنده‌ی پروتئین در عضلات هستند و در منابع غذایی متعددی یافت می‌شوند. برخی از آمینو اسیدها توسط بدنتان ساخته می‌شوند، اما برخی از آنها که «آمینو اسیدهای ضروری» نامیده می‌شوند، باید از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها تامین شوند.

اگرچه مکمل‌های آمینو اسید اغلب توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، اما هر کسی می‌تواند از آنها بهره ببرد. چرا که آمینو اسیدها آنزیم‌هایی تولید می‌کنند، و در بهبود خلق و خو، تمرکز، خواب، و تعداد دیگری از اتفاقات فیزیولوژیکی بدن شما دخالت دارند. با وجود اینکه آمینو اسید دارای فوایدی است، اما با اینحال پیش از مصرف هر مکملی باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

فواید مکمل آمینو اسید:

کاهش چربی شکمی

درست است که اکثر مکمل‌های چربی سوز، دارای سطوح بالایی از محرک‌ها، و مواد دیگری هستند که سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد، اما مکمل‌های آمینو اسید نیز می‌تواند در چربی سوزی به شما کمک کند!

با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در «Menopause» منتشر شد، مصرف مکمل آمینو اسید سویا به مدت ۳ ماه، با رشد چربی شکمی در جمعیت زنانی که در سنین یائسگی به سر می‌بردند، مبارزه کرد.

مصرف مکمل‌های آمینو اسید در کنار یک رژیم غذایی سالم، در مقایسه با حالتی که تنها رژیم بگیرید، می‌تواند سرعت کاهش وزن شما را تسریع کند.

نگهداری از توده‌ی عضلانی

آمینو اسید و پروتئین را بعنوان یک نیروی کمکی برای عضله سازی می‌شناسند؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که آمینو اسید حتی برای عضلاتی که تمرین داده نمی‌شوند نیز می‌تواند مفید باشد. تحقیقی در دانشگاه سائوپائولو که در شماره‌ی ژوئن ۲۰۱۰ مجله‌ی «Muscle & Nerve» چاپ شده است، نشان داده که مصرف آمینو اسید لوسین در موش‌ها، از تجزیه‌ی عضلاتی که بی حرکت مانده بودند جلوگیری کرده است. محققان توضیح داده‌اند که لوسین، تاثیر ژنی که در دوره‌های عدم فعالیت، باعث شکست عضلانی می‌شود را کمرنگ خواهد کرد.

بهبود عملکرد ورزشی

آمینو اسیدها به عضله سازی کمک کرده و جلوی تجزیه‌ی عضلات را می‌گیرند، بدین ترتیب توده‌ی عضلانی ساخته خواهد شد.تحقیقات علمی ورزشی گفته‌اند که استفاده از این مکمل، همچنین ممکن است به عملکرد ورزشی در ورزش‌های استقامتی نیز کمک کند.

تحقیقی که توسط موسسه‌ی تحقیقاتی غذایی saga صورت گرفته، یافته است میزان VO2max (حداکثر اکسیژن مصرفی)، زمانی که از مکمل‌های آمینو اسید استفاده شده است، بالاتر از زمانی بود که دارونما مصرف شده است. محققان نتیجه گرفتند که استفاده از مکمل‌های ایزولوسین، والین، و لوسین، می‌توانند ظرفیت شما در ورزش‌های استقامتی را افزایش دهند.

هشدار

با وجود اینکه مکمل‌های آمینو اسید می‌توانند جذب پروتئین شما را افزایش دهند، نباید آنرا بدون مشورت با پزشک ویا مربی مصرف نمایید. پروتئین، حجم کارکرد کلیه‌های شما را افزایش می‌دهد، چرا که سوخت و ساز پروتئین، سمومی تولید می‌کند که کلیه‌ی شما مسئول دفع آن خواهد بود؛ بنابراین مصرف زیاد پروتئین، می‌تواند بر کارکرد کلیه‌ی شما اثر منفی بگذارد.

اگر به غذاهای خاصی آلرژی دارید، برخی از مکمل‌های آمینو اسید نیز ممکن است برایتان دارای عوارض جانبی باشند. بعنوان مثال، پروتئین‌های وی و کازئین، ممکن است باعث حساسیت لبنیاتی شوند، در حالیکه مکمل آمینو اسیدهای سویا، برای آنهایی که به سویا حساسیت دارند نامناسب است.

[tblg1]

مصرف آمینو اسید برای خانوم‌ها:

خانم‌ها هم می توانند مثل مردها از همه ی مکمل‌های آمینو اسیدی بهره ببرند، مصرف مکمل‌های آمینواسیدی می توتند باعث افزایش عضله سازی و چربی سوزی شود.مصرف آمینواسیدها در کنار رعایت رژیم غذایی صحیح و تمرینات منظم واقعاً در نتیجه گیری خانم‌ها از تمرین تاثیر دارد و کمک می کند تا فیزیکی کم چرب و شکیل ساخته شود

آمینو اسید‌های شاخه دار

معرفی مکمل BCAA:

ال- لوسین، ال- ایزولوسین و ال- والین سه آمینو اسید شاخه ای می باشد که ۳۳ درصد پروتئین ماهیچه‌ها را تشکیل می دهد. این آمینو اسیدها همگی متعلق به دسته ی آمینو اسیدهای ضروری است. به آن‌ها آمینو اسیدهای ضروری گفته می شود زیرا، بدن انسان نمی تواند آن‌ها را تولید کند. برخی آمینو اسیدها از نوع غیر ضروری است چرا که بدن خود می تواند آن‌ها را تولید کند. آمینو اسیدهای ضروری باید از طریق غذا تأمین شود. آن‌ها نه تنها به افزایش میزان سنتز پروتئین بلکه به کاهش میزان تجزیه ی پروتئین نیز کمک می کند. این در نهایت منجر به افزایش توده ی عضلانی می شود. افزایش سطوح سروتونین در طی تمرین اجازه نمی دهد که فرد برای مدت زمان طولانی به تمرین بپردازد زیرا، احساس خستگی می کند. BCAA مقدار تریپتوفان وارد به مغز را کاهش می دهد و به پایین آمدن سطح سروتونین کمک می کند. بدین ترتیب استقامت افزایش می-یابد و به ما اجازه می دهد که سخت تر و برای مدت زمان طولانی تری تمرین کنیم. بر خلاف دیگر آمینو اسیدها، BCAA به جای کبد در ماهیچه‌ها متابولیزه می شود. BCAA هنگام مصرف به سرعت جذب می شود. از این مکمل‌ها برای درمان بیماری‌ها و اختلالات مختلف استفاده می شود.

عوارض جانبی مکمل‌های BCAA:

اگرچه BCAA نقش مهمی در متابولیسم بدن انسان بر عهده دارد ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است برای بدن مضر باشد.

ورزشکاران نباید بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های BCAA کنند. اگر از این مکمل‌ها به مدت طولانی بیش از شش ماه استفاده شود، فرد ممکن است احساس خستگی مفرط کند.
این مکمل‌ها هنگامی که برای افرادی که از سکلروزیس آمیوتروفیک، کم اشتها و تحلیل رفتن عضلات رنج می برند تجویز می شود به عنوان یک دارو عمل می کند. از آن‌ها برای درمان اختلالات مغزی خاص، بیماری‌های کبدی و سوختگی نیز استفاده می شود. ولی استفاده ی طولانی مدت از مکمل‌های BCAA می تواند باعث خستگی مفرط و از دست دادن هماهنگی بدن شود.
مصرف این مکمل‌ها می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. دوز بالا می تواند منجر به ناراحتی معده و سوء‌هاضمه شود.
مطالعات کافی در مورد اثرات یا عوارض جانبی مصرف مکمل‌های BCAA در طی دوران بارداری و شیردهی انجام نشده است. از اینرو، زنان باردار و شیرده باید از مصرف این مکمل‌ها اجتناب کنند.
مصرف زیاد BCAA توسط افراد مبتلا به ALS می تواند باعث از کار افتادن شش‌ها و حتی در موارد شدید باعث مرگ شود.
دوز بسیار بالا می تواند سطح آمونیاک پلاسما در بدن را بالا ببرد. این می تواند فرآیندهای متابولیکی مختلف و حتی کارکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. شخص ممکن است احساس خستگی کند.
مصرف لوسین می تواند سبب پایین آمدن سطح قند خون در کودکان مبتلا به هیپوگلیسمی ایدیوپاتیک شود.

BCAA می تواند فرآیند جذب آب را کُند سازد.

مصرف BCAA توسط شخص معتاد به الکل می تواند منجر به انسفالوپاتی کبدی و در نهایت آسیب دیدن مغز شود.
از آنجایی که BCAA سطح گلوکز خون را تحت تأثیر قرار می دهد، افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند باید حداقل ۱۵ روز قبل و بعد از عمل از مصرف این مکمل‌ها خودداری کنند.
دوز بیشتر از ۲۵ گرم در روز ممکن است مانع از جذب آمینو اسیدهای ضروری دیگر در بدن شود.

تداخل مواد دارویی دیگر با BCAA

لوودوپا یکی از داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون است. به خاطر مصرف BCAA مقدار کمی از دارو ممکن است در بدن جذب شود. این ممکن است سبب کاهش تأثیر آن شود.
داروهای مورد استفاده برای کاهش قند خون می تواند با BCAA واکنش دهد و باعث کاهش قند خون شود. BCAA خود باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود پس، هنگامی که با داورهای دیابت ترکیب شود تأثیر آن دو چندان خواهد شد.
از مصرف BCAA با داروهایی مثل دیازوکساید، کورتیکواستروئیدها و هورمون‌های تیروئیدی باید اجتناب کرد.
اگر می خواهید مصرف مکمل‌های BCAA را شروع کنید، لازم است پزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می کنید مطلع سازید.

منابع طبیعی آمینو اسیدهای ضروری

منابع طبیعی آمینو اسیدهای ضروری:

تخم مرغ، ماهی قزل آلا، گوشت، بوقلمون و غیزه سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است. دانه‌های کامل مثل گندم، جو، برنج، دانه ی سویا، آجیل و محصولات لبنی منابع غنی از آمینو اسید برای افراد گیاه خوار است.
اگرچه مصرف BCAA به مدت شش ماده در بسیاری از افراد بدون مشکل است ولی سبک زندگی، سبک تمرین، رژیم غذایی، متابولیسم بدن و فیزیولوژی هر فرد از دیگران متفاوت است. همه ی این جوانب تعیین می کند که فرد از چه مکمل‌هایی ممکن جواب بگیرد و برعکس. بسته به تناسب اندام، الگوی تمرینی، دلیل استفاده و موارد دیگر پزشک در مورد دوز مکمل تصمیم خواهد گرفت. از اینرو، دوز مصرف ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. علاوه بر این، کیفیت و ترکیب‌های فعال در مکمل‌های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، هنگام استفاده از این مکمل‌ها باید توجه زیادی به خرج داد.

[tblg2]

ایران بدن

webmd

aminoacidstudies

4 اندیشه

  1. بازتاب: متابولیسم چیست؟ | ایران بدن
  2. بازتاب: ۵ گام برای بدنسازی افراد لاغر | ایران بدن
  3. بازتاب: خواص تخم مرغ؛ ۱۰ خاصیت این سوپرغذای سرشار از ویتامین و پروتئین | ایران بدن
  4. بازتاب: ریکاوری فوق العاده سریع بعد از تمرین با این مکمل ها | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

انواع مکمل های پروتئین

Next

۶ مکمل که پادشاه عضله سازی هستند