ایران بدن

دکمه خاموشی ژن‌های چاقی‌تان را بزنید!

دکمه چاقی

اگر والدین‌ شما هر دو دچار چاقی بوده‌اند، شاید با خود فکر کنید که شما هم چاقی را از ایشان به ارث خواهید برد. بعید هم نیست زیرا حدود ۱۰۰ نوع ژن وجود دارد که با چاقی در ارتباط هستند؛ این یعنی اینکه ممکن است چیزی بیشتر از صفات ظاهری را از پدر و مادر خود به ارث ببرید!

اما نگران نشوید! خبر خوب اینکه تمام این ژن‌ها الزاماً غیر قابل تغییر نیستند. برخی از این ژن‌ها که به ژن‌های چاقی معروف هستند را می‌توانید با عادت‌های صحیح و محیط اطرفتان تغییر دهید. شما می‌توانید پول زیادی را خرج آزمایش‌های DNA کنید تا متوجه شوید کدامژن‌هایی هستند که منجر به چاقی‌ شما می‌شوند اما توصیه می‌کنیم پولتان را دور نریزید و به جای آن از راهکارهای ساده اما هوشمندانه‌ای که در این مقاله گفتیم استفاده کنید تا دکمه DNA چاقی‌‌تان را خاموش کنید.

۱- پروتئین مصرف کنید

غذاهای حاوی پروتئین

مرغ، تخم مرغ و دیگر غذاهای سرشار از پروتئین، نه تنها به ساخت عضلات شما کمک می‌کنند بلکه در کاهش وزن شما نیز موثر است.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۴، مشخص شد افرادی که ژن FTO مرتبط با چاقی را دارند، زمانیکه یک برنامه غذایی کم‌کالری حاوی ۲۵ درصد پروتئین استفاده می‌کنند، اشتهایشان پایین می‌آید و کمتر دچار هوس‌های غذایی می‌شوند. پروتئین شما را سیر می‌کند و نسبت به دیگر مواد مغذی انرژی بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد.

دکمه خاموش را چگونه بزنیم؟

به تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌های خود یک آیتم اضافه کنید که سرشار از پروتئین باشد مثل تخم مرغ، میگو، گوشت بوقلمون، بادام زمینی. پخش کردن دریافت پروتئین در طول روز به بدنتان کمک می‌کند به بهترین شکل از آن برای عملکرد و بازسازی بعد از ورزش استفاده کند.

۲- صبح‌ها زود غذا بخورید

کاهش سریع وزن با این صبحانه ها

بدنتان بر اساس یک ساعت داخلی کار می‌کند به همین دلیل است که وقتی زود از همیشه از خواب بیدار می‌شوید، حس بسیار بدی پیدا می‌کنید. این ساعت در تک تک سلول‌های بدنتان فعال است و درست مانند عادات خواب روی سوخت و ساز بدنتان نیز تاثیر دارد. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ نشان داد  افراد چاقی که مقدار مشخصی ژن PLIN1 (که با چاقی در ارتباط است) دارند، اگر در طول روز زودتر غذای خود را بخورند می‌توانند وزن بیشتری را کم کنند. هرچه زمان استفاده از وعده‌ها زودتر و منظم‌تر باشد، نتیجه کاهش وزن نیز بهتر می‌شود.

دکمه خاموش را چگونه بزنیم؟

صبحانه را زود بخورید و مستقیم به سراغ ناهار نروید. خوردن صبحانه علاوه بر اینکه کمک می‌کند در وعده ناهار پرخوری نکنید، به تنظیم سوخت و ساز بدنتان در طول روز نیز کمک می‌کند.

۳- فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید

بدون ورزش لاغر شو! راحت‌ و موثر!

تحقیقاتی در دانشگاه مریلند نشان داده سبک زندگی‌ای که در آن فعالیت فیزیکی بالا باشد می‌تواند روی ژن‌های FTO که باعث چاقی می‌شوند تاثیر بگذارد. مردانی که در این تحقیق شرکت کردند به لطف فعالیت فیزیکی بالا می‌توانستند روزانه ۹۰۰ کالری بیشتر بسوزانند.

دکمه خاموش را چگونه بزنیم؟

راه‌های زیادی وجود دارد که شما نیز بیشتر از ۹۰۰ کالری در روز بسوزانید. برای مثال روزانه (یعنی در کل روز جمعا) دو ساعت پیاده‌روی با سرعت بالا، یا یک ساعت دوندگی، و یا ۵۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می تواند به شما کمک کند بدن‌تان را فعال نگه داشته، بیشتر چربی‌سوزی کنید و ژن‌های دشمن را خاموش نگه دارید.

۴- مدیترانه‌ای شوید!

رژیم مدیترانه ای

گونه‌ای از ژن چاقی به نام MC4R وجود دارد که باعث بالا رفتن احتمال چاقی و دیابت نوع ۲ در افراد می‌شود. اما برای این مسئله نیز راه‌حل هست: یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم و خوشمزه می‌تواند خطر این ژن‌ها را از بین ببرد. این رژیم سرشار از روغن زیتون، ماهی، گوشت مرغ، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، و آجیل‌ها می‌باشد. فیبر و آنتی‌اکسیدان موجود در چنین برنامه غذایی با چاقی مقابله می‌کند و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد.

در مورد رژیم غذایی مدیترانه‌ای، این مطلب را بخوانید: رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟

دکمه خاموش را چگونه بزنیم؟

تا می‌توانید به برنامه خود وعده‌های غذایی با کیفیت مثل آنچه در بالا گفتیم اضافه کنید و در کنار آن به فکر پرهیز از غذاهای بی‌ارزش مانند غذاهای فرآوری‌شده و فست‌فودها نیز باشید. کلید سلامتی شما در غذاهایی است که مواد مغذی با ارزشی در خود دارند.

۵- چای سبز بنوشید

چای سبز

نوشیدن چای سبز باعث تقویت فعالیت چندین ژن می‌شود که سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند، مانند ژنی که با نام GLUT4 می‎شناسیم.

در یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای روی موش‌هایی که برنامه غذایی‌شان حاوی مقدار بالایی چربی و چای سبز بود نسبت به موش‌هایی که همان برنامه غذایی منتها با آب را داشتند، ژن‌های GLUT4 فعال‌تری در نمونه‌هایشان کشف شد.

در انسان ها نوشیدن چای سبز نشان داده می تواند روی بهبود کنترل قند خون تاثیر بگذارد. اما این نکته را به یاد داشته باشید: محققانی که روی چای مطالعه می‌کنند معمولا قند و خامه اضافه نمی‌کنند. بنابراین در اینجا منظور ما چای سبز خامه‌ای شیرینی که حدود ۴۳۰ کالری دارد نیست!

دکمه خاموش را چگونه بزنیم؟

روزی یک لیوان چای سبز بنوشید. اگر از چای سبز کیسه ای استفاده می کنید کافیست ۳ دقیقه آن را در آب جوش نگه دارید تا بیشترین میزان طعم و آنتی‌اکسیدان از آن وارد چایتان شود.

ایران بدن

www.menshealth.com
kermany.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

فواید عالی آب نارگیل برای ورزشکاران

Next

رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای چیست؟