ایران بدن

تاثیرات سیگار برای بدنسازان

تاثیرات سیگار برای بدنسازان

بسیاری از مردم از خطرات و زیان‌های سیگار آگاه هستند اما باز سیگار می‌کشند! اما کشیدن سیگار در بدنسازی کمتر بررسی شده که سیگار برای بدنسازی و ورزشکاران چی تاثیری دارد و باعث چه تاثیراتی در بدن و عضلاتتان می‌شود. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته‌ایم. پس با دقت مطالعه کنید.

۱) کشیدن سیگار از عملکرد ورزشی‌تان کم می‌کند

اگر سیگاری باشید نمی‌توانید به اندازه‌ی یک غیر سیگاری به خودتان فشار وارد کنید تا محدودیت‌ها را کنار بزنید. ضربان قلب فرد سیگاری ۳۰ درصد تندتر از ضربان قلب فرد غیر سیگاری است. یعنی قلب یک سیگاری باید سخت‌تر کار کند تا خون را در تمام بدن به گردش درآورد. این افزایش ضربان قلب، فشار خون را هم بالا می‌برد. زیرا رگ‌های خونی وقتی که سیگار می‌کشید باریک‌تر می‌شوند. به دلیل این جریان خون محدود شده، عضلات خون اکسیژن دار کافی در اختیار ندارند. یعنی خیلی زودتر ظرفیت هوازی‌تان تمام شده و در نتیجه استقامت‌تان کم می‌شود.

وقتی دود سیگار را فرو می‌کشید، دی اکسید کربنرا  فرو می‌برید که با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و انتقال اکسیژن را کُند می‌کند. توانایی طبیعی ریه‌ها برای پاکسازی نیز تحت تاثیر دودی که در راه‌های هوای‌تان جمع شده افت می‌کند. اگر ریه‌ها خوب کار نکنند، عضلات هم نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند. در نتیجه عملکرد کلی‌ و استقامت‌تان کم می‌شود و تکرارهای آخر تقریباً غیر ممکن خواهند شد. اگر استقامت‌تان کم باشد نمی‌توانید به خودتان فشار بیاورید، بنابراین سیگار کشیدن مانع عضله سازی که انتظار دارید می‌‌شود.

[tblg1]

۲) کشیدن سیگار از تستوسترون‌تان کم می‌کند

سطح تستوسترون با مقدار عضله‌ای که می‌سازید مستقیماً ارتباط دارد. در عضلات شما گیرنده‌هایی وجود دارد که گیرنده‌های اندروژن نام دارند و تستوسترون را جذب می‌کنند. فیبرهای عضله زمانی که تستوسترون با این گیرنده‌ها پیوند می‌‌خورند حفظ و نگهداری می‌‌شوند. عضله بدون تستوسترون تحلیل می‌رود زیرا نگهداشت آن متوقف می‌شود.

سیگار کشیدن به سلول‌هایی که مسئول تولید تستوسترون در بدن هستند آسیب می‌‌زند. با کاهش تستوسترون، عضلات جای خود را به چربی در قسمت‌هایی می‌دهند که دوست ندارید چربی آنجا باشد مانند شکم و سینه. طبق مطالعه‌ای جدید، تستوسترون کم می‌تواند بافت چربی را مخصوصاً در ناحیه‌ی شکم افزایش بدهد. بدون تستوسترون، استروژن جای آن را خواهد گرفت که باعث می‌شود چربی در جاهایی مثل شکم و سینه انباشته شود.

۳) کشیدن سیگار ایجاد مقاومت انسولینی می‌کند

سیگاری‌ها بیشتر در معرض مقاومت به انسولین هستند که می‌تواند در روند عضله سازی مشکلاتی ایجاد کند. وقتی شما غذاهای پُرکربوهیدرات می‌خورید، هورمون انسولین ترشح می‌شود و به عضلات سیگنال می‌دهد که گلوکز معلق در جریان خون را جذب کنند. بعد از خوردن غذا گلوکز ترشح می‌شود که برای سلول‌های بدن، انرژی آدنوزین تری فسفات تولید می‌کند. اگر نسبت به انسولین مقاومت پیدا کنید، سلول‌های عضله نمی‌توانند عامل اصلی جذب گلوکز را بردارند.

اگر گلوکز جذب نشود، عضلات‌تان محروم خواهند شد. اگر مقاومت به انسولین پیدا کنید زودتر هم خسته می‌شوید چون ذخیره‌ی گلیکوژن‌تان که منبع انرژی بدن است مختل شده است. با وجود همه‌ی این اتفاق‌ها، تمرینات‌تان شدتی را که ایده آل است نخواهند داشت. جذب مواد مغذی نیز تحت تاثیر مقاومت به انسولین ضعیف می‌شود. در نتیجه در نواحی شکم، بافت چربی تشکیل می‌‌شود که اصلا دلخواه بدنسازها نیست.

۴) سیگار کشیدن کورتیزول را بالا می‌برد

هورمون استرس یا همان کورتیزول در اثر سیگار کشیدن بالا می‌رود که باعث کاهش تولید هورمون تستوسترون خواهد شد. کورتیزول، تجزیه(سنتز) پروتئین که برای رشد عضله لازم است را کاهش می‌دهد. کشیدن سیگار موجب افزایش میوستاتین می‌شود که هورمون متوقف کننده‌ی رشد عضله است و جلوی تُن شدن عضلات را می‌گیرد و قدرت آنها را نیز کم می‌کند.

[tblg1]

۵) سیگار کشیدن سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند

این واقعیت دارد که سیگاری‌ها بیشتر از غیر سیگاری‌ها مریض می‌شوند. ضمناً علائم سرماخوردگی و بیماری نیز در این افراد شدیدتر بوده و دیرتر بهبود پیدا می‌کنند. هیچ ورزشکاری دوست ندارد مریض شود و جلسات باشگاه را از دست بدهد. از دست دادن زمان تمرین یعنی دست آوردهای‌تان به خطر می‌افتند. مکرراً بیمار شدن منجر به عقب افتادن شما از تمرینات می‌‌شود بنابراین رسیدن به هدف نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۶) سیگار کشیدن بر خواب‌تان اثر می‌گذارد

اگر سیگاری هستید نسبت به هم ردیف‌هایتان غیر سیگاری‌تان به خواب بیشتری نیاز دارید. زیرا کیفیت خواب سیگاری‌ها پایین است. علت آن هم این است که بدن شما با اثرات ناشی از سیگار در حال جنگ است. ضمناً وقتی در خواب هستید، نیاز به نیکوتین که به آن عادت کرده‌اید ایجاد می‌شود که بر کیفیت خواب‌تان تاثیر می‌گذارد. افراد غیر سیگاری به دلیل خواب با کیفیت‌تری که دارند، بهتر بازیابی(ریکاوری) می‌شوند و حین خواب بدن‌شان فرصت خوبی برای رشد عضلات پیدا می‌کند.

برای ترک کردن سیگار آماده شوید

  • هنگامی که برای ترک سیگار آماده می‌‌شوید می‌توانید کارهایی انجام دهید که احتمال موفقیت‌تان را بیشتر کند.
  • برنامه‌ی ترک را زمانبندی کنید و با یک نفر دیگر را هم پیدا کنید که پایه‌ی ترک سیگار مانند شما باشد.
  • دلیل سیگار کشیدن و زمان‌های سیگار کشیدن‌تان را بنویسید. ببینید بیشتر چه زمان‌هایی سیگار می‌کشید مثلا هنگام رانندگی یا نوشیدن قهوه.
  • روزمره‌هایتان را تغییر بدهید: سیگارها را در جای جدیدی بگذارید، اگر عادت دارید با دست راست سیگار بکشید حالا با دست چپ این کار را بکنید و برعکس، هنگام سیگار کشیدن کار دیگری انجام ندهید، احساس‌تان را موقع سیگار کشیدن روی کاغذ بنویسید.
  • اگر خواستید سیگار بکشید کمی تامل کنید، سعی کنید اول سرتان را با کاری مسغول کنید مثلا موسیقی گوش دهید یا یک لیوان آب بنوشید.

[tblg1]

روزی که ترک سیگار را شروع می‌کنید

  • زیرسیگاری‌ها و تمام سیگارها را دور بیندازید.
  • تغییر روتین‌تان را افزایش بدهید، مخصوصا صبح‌ها. مثلا پشت میز صبحانه، روی صندلی همیشگی‌تان ننشینید و سرتان را با چیزی جذاب گرم کنید.
  • هر وقت میل به سیگار داشتید یک کار دیگر بکنید.
  • چیزهایی مثل آدامس، آبنبات و یا خلال دندان همیشه دم دست‌تان باشد.
  • وقتی موفق شدید روزتان را بدون سیگار به پایان برسانید به خودتان جایزه بدهید، مثلا غذایی که دوست دارید، تماشای یک فیلم محبوب یا خواندن کتابی جذاب.

عدم برگشت به سیگار

  1. خودتان را برای خواب آلوده شدن و بد خلق شدن آماده کنید، نگران نباشید چون موقتی‌اند.
  2. سعی کنید با پیاده روی و دوچرخه سواری، فعالیت‌تان را بیشتر کنید.
  3. نکات مثبت ترک سیگار را به خود یادآوری کنید مثلا پس انداز بیشتر، کمک به سلامتی و یک الگوی خوب بودن برای سیگاری‌ها. مثبت اندیشی و خوشبینی کمک‌تان می‌کند در این پروسه راحت‌تر پیش بروید.
  4. همیشه مشغول و سرگرم باشید و به دنبال راه حل‌های مفید بگردید، به خودتان گوشزد کنید که سیگار کشیدن مشکلی را حل نخواهد کرد.
  5. سر ساعت غذا بخورید تا گرسنه نمانید؛ وقتی گرسنه می‌‌شوید ممکن است به اشتباه فکر کنید به سیگار نیاز دارید.
  6. پول‌هایی که با نخریدن سیگار پس انداز می‌شوند جلوی چشم‌تان در قلکی نگهداری کنید.

[tblg2]

ایران بدن

 enkiverywell.com

یک فکر

  1. بازتاب: هورمون تستوسترون چیست؟ | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

برای هوازی تردمیل بهتر است یا دوچرخه

Next

نحوه اجرای صحیح و اشتباهات رایج حرکات بدنسازی (قسمت سوم)