ایران بدن

مهمترین فواید و خطرات مصرف استروئیدها

مهمترین فواید و خطرات مصرف استروئیدها

اطلاعات دقیق در مورد اثرات جانبی استروئید‌ها برای خیلی ها هنوز هم ناشناخته می‌‌باشد. این موضوع مخصوصاً در مورد مردانی که به دنبال اطلاعاتی‌ در مورد عوارض جانبی استروئید‌ها در اینترنت هستند صدق می‌کند. استفاده از استروئید‌ها در میا‌‌ن مردم به خصوص نوجوانان در این سال‌های اخیر به شکل نگران کننده‌ای رو به افزایش می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی‌ پایه در مورد استروئید‌های آنابولیک ارائه خواهد شد که تا شما درکی عمیق تر از آنها پیدا کنید. اگرچه اثرات جانبی مصرف استروئید‌ها در مورد هر دو جنس مذکر و مونث می‌تواند دسته بندی شود اما تمرکز ما در این مقاله به شکل مخصوص روی آقایان می‌باشد.

اطلاعاتی بیشتر در مورد دکتر جان مور : من به مدت ۱۵ سال می‌باشد که در زمینه بدن سازی و تمرینات قدرتی‌ فعالیت دارم. من در مورد علم تمرینات در دانشگاه نظامی آمریکا تدریس می‌کنم که مساله استروئید‌ها در آنجا به وفور در موردش بحث می‌شود. منظور من مخصوصا در مورد استروئید‌هایی نظیر دکا دورابولین و تستوسترون سیپیونات می‌باشد.

استروئید‌ها چه هستند؟

استروئید‌ها چه هستند؟

استروئید‌های آنابولیک آندروژنیک که عموما به آنها استروئید‌های آنابولیک گفته می‌شود تقریبا با هورمون‌های جنسی‌ مردانه یکسان هستند. این هورمون‌های استروئیدی از طریق رشد استخوان و گسترش توده عضلانی می‌توانند سرعت رشد عضلات را تسریع کنند. استروئید‌ها ذاتا مصنوعی هستند به این معنی‌ که به شکل طبیعی در بدن ساخته نمی‌شوند و تولید آنها در لابراتوری‌های پزشکی‌ می‌باشد.

استفاده از استروئید ها

استروئید‌ها معمولا از چهار طریق تزریقی، خوراکی، جذب پوستی‌ و کرم قابل استفاده هستند. اما برای بدن سازان رایج‌ ترین راه استفاده از استروئید‌ها نوع تزریقی آن می‌باشد و برخی‌ استروئید‌ها نیز هستند که می‌توانند به شکل خوراکی مصرف شوند اما این روش به اندازه انجام تزریق رایج نمی‌باشد.

اثرات جانبی استروئید‌ها

اثرات جانبی استروئید‌ها :

مزایا:

بدن سازان مخصوصا بدن سازان مرد به دلیلی‌ مصرف استروئید‌ها را انتخاب می‌کنند زیرا آنها موثر هستند. البته این موضوع به این معنی‌ نیست که من مصرف آنها را صحیح می‌دانم. بسیار مهم است که بدانید که استروئید‌ها جز دارو‌های گروه ۳ توسط اداره مبارزه با مواد مخدر دسته بندی شده است و بنابراین مصرف آنها بدون نسخه پزشک غیر قانونی‌ می‌باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده مزایای مصرف استروئید‌های آنابولیک به شرح زیر می‌باشد :

* افزایش توده عضلانی

* افزایش سایز عضلات

* افزایش وزن بدن

* افزایش حجم بدون چربی‌

* ترمیم سریع فیبر‌های ماهیچه‌ای آسیب دیده

خطرات:

اگرچه برای برخی‌ مصرف کنندگان استروئید مزایایی وجود دارد اما عوارض جانبی فراوانی‌ نیز وجود دارد. در زیر ۵ عارضه جانبی خطرناک بیان خواهد شد که شما باید قبل از اقدام به مصرف دارو‌های افزایش دهنده عملکرد نظیر آندروژن‌ها بدانید. البته این لیست کاملی از عوارض جانبی استروئید‌ها نمی‌باشد و بسیاری دیگر از عوارض جانبی نیز می‌تواند وجود داشته باشد. من در اینجا تنها مهم‌ ترین آنها را بیان خواهم کرد.

۱) تحلیل بیضه‌ها(Testicular Atrophy)

تحلیل بیضه‌ها(Testicular Atrophy)

به بیان ساده وقوع این اتفاق یعنی‌ بیضه‌های شما بسیار کوچک خواهند شد. تحلیل بیضه در مردانی روی می‌دهد که از استروئید‌ها استفاده می‌کنند زیرا که تولید هورمون‌های گونادوتروپین در بدن سرکوب می‌شود. این امر همچنین باعث می‌شود مردانی که استروئید مصرف می‌کنند با کاهش تعداد اسپرم مواجه شوند و می‌تواند تا مدت زمان بسیار زیادی بعد از دوره آنها را از لحاظ جنسی‌ ناتوان کند.

۲) بزرگی‌ پروستات(Prostate Enlargement)

بزرگی‌ پروستات(Prostate Enlargement

بزرگی پروستات نیز یکی‌ از خطرات بالقوه مصرف استروئید‌ها در برخی‌ مردان می‌‌باشد. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چرا این مساله می‌تواند بد باشد. زیرا که بزرگی‌ پروستات می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. اگر در تارخچه خانواد‌گی خود فردی را دارید که مبتلا سرطان پروستات بوده است پس این احتمال در شما نیز افزایش خواهد یافت.

۳) بزرگی‌ قلب(Enlarged Heart)

 بزرگی‌ قلب(Enlarged Heart)

به یاد داشته باشید که قلب شما نیز یک ماهیچه می‌‌باشد. استروئید‌ها روی تمامی‌ عضلات موجود در بدن اثر می‌گذارند و نه فقط جلو بازو و پشت بازو. استفاده از استروئید‌های آنابولیک باعث بزرگی‌ قلب می‌شود که می‌تواند منجر به حملات قلبی شود. این موضوع مخصوصا در مورد کسانی‌ که استفاده شدیدی دارند صدق می‌کند. جدایی از این مساله من به عنوان یک دکتر ۵ نفر را می‌شناسم که زیر ۴۵ سال بودند و بر اثر استفاده مداوم از دوره‌های استروئید در طول چندین سال سرانجام بر اثر مشکلات قلبی جان خود را از دست دادند ۳ نفر از آنها بر اثر حملات قلبی و ۲ نفر بر اثر ترومبوز (لختگی خون) جان خود را از دست دادند.

۴) مشکلات کبدی(Liver Problems)

مشکلات کبدی(Liver Problems)

برخی‌ افراد که در طول بازه‌های زمانی‌ طولانی‌ از استروئید‌ها استفاده می‌کنند باعث گسترش یک مشکل کبدی به نام پلیوسیس هپاتیس می‌شوند. به بیان ساده در این حالت کیست‌های خونی و تومور‌ها در کبد شکل می‌گیرند. این کیست‌ها و تومور‌ها می‌توانند پاره می‌شوند که نتیجه آن خونریزی داخلی‌ می‌‌باشد. به یاد داشته باشید که کبد شما وظیفه سم زدایی در بدن را به عهده دارد و در تولید بیوکمیکال‌های مورد نیاز برای فرایند هضم نقش مهمی‌ را دارد.

۵) افسردگی و خشونت(Depression and Rage)

افسردگی و خشونت(Depression and Rage)

افسردگی در میا‌‌ن مردانی که از دوره‌های استروئید استفاده می‌‌کنند رایج می‌‌‌باشد. در حقیقت استروئید‌های آنابولیک در تداخل با توانایی بدن در تولید سروتونین می‌‌باشند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی می‌‌باشد که روی حالات خلقی‌ تاثیر بسیار زیادی را دارد.  مصرف طولانی‌ مدت استروئید‌ها می‌تواند به طور دائمی روی تولید سروتونین اثر گذار باشد یعنی‌ اینکه می‌توانید به شکل دائمی در حالت افسردگی قرار داشته باشید. پرخاشگری نیز می‌تواند یکی‌ از عوارض جانبی بالقوه مصرف آندروژن‌ها مخصوصا استروئید‌های آنابولیک باشد.

از لحاظ دیدگاه پزشکی‌ من با چندین فرد که از استروئید‌ها تنها به منظور افزایش حجم عضلانی استفاده می‌کردند کار کردم. بسیاری از این مردان تحت درمان با دارو‌های ضد افسردگی بودند زیرا که آنها دچار اختلالات شدید افسردگی بودند. اگرچه از طریق گفتار درمانی و مدیتیشن می‌تواند به این افراد کمک کرد اما این تنها همانند یک مسکن است و نه یک درمان واقعی و همیشگی‌.

حقیقت بسیار مهم : خرید استروئید‌های آنابولیک از طریق اینترنت از کشور‌های خارجی‌ می‌تواند به شدت خطرناک باشد. زیرا که شما هیچ تضمینی در جهت خلوص محصول ندارید. چندین مورد بوده است که در ویال این استروئید‌ها آرسنیک، سرب و بنزیل کلوراید وجود داشته است. این مواد می‌توانند باعث تجمع آب و خون در ریه‌ها شوند.

ایران بدن

منابع: mychicagotherapist.com, edcoan.ir

یک فکر

  1. بازتاب: هورمون تستوسترون چیست؟ | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

آیا دم کردن عضلات مفید است یا مضر؟

Next

۵ حالت از بهترین های حرکت اسکوات پا