ایران بدن

آیا قهوه سبز باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود؟

خواص قهوه سبز برای کاهش وزن


خواص قهوه و مضرات آن برای مدت‌ها موضوع بحث کارشناسان بوده و هنوز جواب قطعی‌ای درباره‌ی مصرف کردن یا نکردن آن وجود ندارد. این امر در مورد قهوه سبز نیز صادق است. اخیراً قهوه سبز به‌ عنوان مکملی برای کاهش وزن نظرها را به‌ خود جلب کرده است.

عصاره‌ی قهوه سبز از قهوه‌ی رُست‌نشده (قهوه‌ای که بوداده نشده) تهیه می‌شود. دانه‌ی قهوه محتوی ماده‌ای به‌نام «اسید کلروژنیک» (Chlorogenic acid) است. برخی معتقدند اسید کلروژنیک خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به کاهش فشار خون و کاهش وزن کمک می‌کند. بو دادن قهوه مقدار اسید کلروژنیک را کاهش می‌دهد. از این‌رو به‌نظر نمی‌رسد نوشیدن قهوه‌ی بوداده به اندازه‌ی قهوه‌ سبز در کاهش وزن مؤثر باشد. مکمل‌های قهوه سبز معمولا به‌ شکل قرص در بازار وجود دارند و مقدار معمول مصرف آن بین ۶۰ تا ۱۸۵ میلی‌گرم در روز است. در ادامه، با همراه ما باشید تا با حقایق بیشتری درباره‌ی خواص قهوه سبز و تاثیر آن بر کاهش وزن آشنا شوید.

عصاره‌ی قهوه سبز و کاهش وزن

درباره‌ی اسید کلروژنیک و تأثیر مکمل‌های آن بر کاهش وزن مطالعات کمی انجام شده است. بر اساس یک پژوهش، عصاره‌ی قهوه سبز می‌تواند به‌ طور بالقوه به کاهش وزن کمک کند، اما شواهد موجود در این رابطه کم است و مطالعه‌ای برای بررسی تأثیرات درازمدت آن صورت نگرفته است. همچنین مطالعات صورت‌گرفته چهارچوب و پشتوانه خوبی نداشتند. بنابراین برای گفتن اینکه این مکمل‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند یا برای ادعای بی‌خطربودن آنها، مدارک کافی وجود ندارد و به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عوارض جانبی عصاره قهوه سبز

از آنجاکه عصاره‌ی قهوه سبز نیز مانند قهوه‌ی معمولی محتوی کافئین است، زیاده‌روی در مصرف آن، می‌تواند همان عوارض جانبی قهوه را داشته باشد. تعدادی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • ناراحتی معده؛
  • افزایش ضربان قلب؛
  • تکرر ادرار؛
  • اختلالات خواب؛
  • بی‌قراری؛
  • اضطراب.

در مورد مکمل‌های قهوه سبز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

با توجه به افزایش محبوبیت قهوه سبز، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) در بررسی‌ها، حداقل از یک شرکت به‌خاطر بازاریابی دروغ و ادعاهای غیرواقعی شکایت کرد. سناتورهای کنگره‌ی امریکا دکتر آز را به‌خاطر ترویج قهوه سبز و سایر محصولات کاهش وزن معجزه‌آسا بدون مدارک علمی کافی بازخواست کردند.

کمیسیون تجارت فدرال و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از مصرف‌کنندگان می‌خواهند درباره‌ی مصرف مکمل‌ها، بیشتر تحقیق و احتیاط کنند. پژوهش‌های علمی باید پشتوانه‌ی ادعاهای کاهش وزن مکمل‌ها باشند. شما باید به محصولات شرکت‌هایی که ادعای سریع کاهش وزن‌ را بدون تغییر عادات زندگی‌تان دارند، مشکوک باشید.

کمیسیون تجارت فدرال ادعاهای شرکت‌ها را بررسی می‌کند تا دروغ نباشند و مشتریان را فریب ندهد. سازمان غذا و دارو ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی محصول و برچسب آن را بررسی می‌کند. اما مکمل های غذایی پیش از عرضه‌شان به بازار به تأیید سازمان غذا و دارو نیازی ندارند. مسئولیت انجام آزمایش‌ها و تحقیقات درباره‌ی محصولات‌ برعهده‌ی شرکت‌های تولیدکننده‌ی آنهاست. ممکن است سازمان غذا و دارو تا زمانی‌که گزارش‌هایی مبنی بر ادعاهای دروغ محصولات و عوارض جانبی آنها دریافت نکند، خود را درگیر موضوع نکند.

مانند بسیاری از مکمل‌ها، معمولا مکمل‌های قهوه سبز هم با عنوان «طبیعی» فروخته می‌شود، اما عنوان طبیعی که در صنعت مکمل‌ها رایج است، الزاما به‌ معنای بی‌خطر بودن محصول نیست. در واقع هیچ تعریف قانونی از طبیعی‌بودن محصول وجود ندارد. بسیاری از گیاهانی که در طبیعت می‌رویند، ممکن است کشنده باشند. همچنین ممکن است مکمل‌های طبیعی محتوی ترکیبات غیرطبیعی باشند.

اگر می‌خواهید از قهوه سبز به‌ عنوان بخشی از برنامه‌ی کاهش وزن‌تان استفاده کنید، نام شرکت تولیدکننده‌ی محصول را در وبسایت کمیسیون تجارت فدرال یا سایر وبسایت‌های مربوط بررسی کنید. مطمئن شوید که محصول موردنظرتان متهم به تقلب یا استفاده از ترکیبات غیرمجاز نباشد. همچنین پیش از مصرف هر مکملی ابتدا با پزشک مشورت کنید؛ مخصوصا اگر بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا دیابت دارید و یا از داروهای دیگر استفاده می‌کنید.

برای کاهش وزن چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

تجربه‌ی کاهش وزن دائمی از طریق ایجاد “سبک زندگی سالم” و ادامه‌ی آن امکان‌پذیر است. شاید عصاره‌ی قهوه سبز بتواند به کاهش وزن‌تان کمک کند، ولی متخصصان معتقدند هیچ جایگزینی برای رژیم غذایی سالم و ورزش‌ منظم وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای کاهش وزن، کاهش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری از رژیم غذایی روزانه و ۶۰ تا ۹۰ دقیقه تمرین فیزیکی ملایم را در بیشتر روزهای هفته توصیه می‌کند.

صحبت پایانی

برای تأیید تأثیر قهوه سبز بر کاهش وزن به مطالعات بیشتری نیاز است. پیش از خرید و مصرف این مکمل‌ها مانند یک مشتری شکاک و جست‌وجوگر باشید و درباره‌ی محصول موردنظرتان تحقیق کنید.

قبل از مصرف هر مکملی ابتدا با پزشک مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را درباره‌ی لزوم استفاده از مکمل‌ها راهنمایی و با ارائه نکاتی به کاهش وزن مناسب کمک کنند.

مطالعه مقالات زیر نیز می‌تواند برای شما مفید باشد:
معرفی ۶ دمنوش لاغری خوشمزه و طرز تهیه آن‌ها

همه چیز درباره دمنوش چای سبز

طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی چربی سوز خانگی قوی برای شکم و پهلو

چگونه چربی شکم و پهلو را آب کنیم؟!

ایران بدن
healthline.com grecobe.com chetor.com

یک فکر

  1. بازتاب: اشتهای کاذب؛ ۶ راه‌حل برای رفع مشکل گرسنگی کاذب | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

آیا سرکه سیب به لاغر شدن کمک می‌کند؟

Next

لاغری فوق العاده، ۴ کیلو در ۷ روز