ایران بدن

اصل اضافه بار یا Over load در تمرین چیست؟

اصل اضافه بار یا overload در بدنسازی

قطعاً اصل اضافه بار (over load) بعنوان یکی از ارکان اصلی در تمرینات باید مورد توجه واقع شود. بگذارید این اصل را با این داستان کوتاه ایرانی آغاز کنیم:

در گذشته های دور پسری کشاورز زاده بود که به گوساله تازه متولد شده بسیار علاقه داشت. پدر از پسر خواسته بود تا  هر روز برای اینکه این گوساله به چراگاه برود، آن را بر دوش خود سوار کند و به بالای تپه و چراگاه ببرد.
روزها از پی هم می‌گذشتند و پسر هر روز گوساله را بر دوشش سوار می‌کرد و به بالای تپه می‌برد. هر  روز که می‌گذشت گوساله نیز رشد پیدا می‌کرد و بزرگ و بزرگتر میشد تا اینکه آن گوساله تبدیل به گاوی بزرگ شده بود و با این حال پسر هر روز قادر بود گاو را بر دوش گذاشته و به بالای تپه ببرد‍!

داستانی که در بالا روایت شد حکایتی است از اصل اضافه بار که امروزه نیز برای بهبود توانایی های ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه به عنوان یک ورزشکار بتوانید در اجرا و توانایی بهبود کسب نمایید باید همیشه در فکر این باشید که فشار و یا شدت تمرین را زیاد کنید. این تعریف عامیانه ای بود ازاصل اضافه بار.

حال به بررسی تمام جوانب این اصل می‌پردازیم. اصل اضافه بار به صورتهای مختلف امروزه مورد استفاده قرار میگیرد. اما آنچه در این اصل مورد تاکید است اضافه بار به روشهای مختلف در یک تمرین است. شما باید با تغییر در تعداد جلسات تمرینی، شدت تمرین ، مدت یا حجم هر تمرین، تعداد تکرار و حتی با کاهش زمان استراحت اصل اضافه بار را بر روی خود اعمال نمایید.

برای مثال، اگر هر روز برای سلامتی خود و کاهش وزن می‌دوید و قصد بهبود دارید، باید به تدریج به این سمت و سو بروید که رکورد دویدن در یک مسافت برابر را کاهش دهید. و یا اینکه در همان زمان قبلی مسافت بیشتری را بدوید. یکی دیگر از توصیه های ما این است که شما باید تعداد جلسات هفتگی تمرین او را افزایش دهید. آیا می‌توان توصیه های دیگری برای رعایت اصل اضافه بار داشت.

[tblg2]

مجله علوم تمرین و ورزش

ایران

یک فکر

  1. بازتاب: سیستم تمرینی هرمی و انواع آن چیست؟ | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

۵ مکمل برتر برای دوره کات و چربی سوزی

Next

هشت دلیل باورنکردنی برای کمبود انرژی شما