ایران بدن

ده قانون طلایی در بدنسازی

ده قانون طلایی در بدنسازی

ورزش بدنسازی از جمله ورزش‌هایی است که شاید همه بگویند از بی قانون‌ترین ورزش‌هاست! البته از طرفی این تفکر درست است زیرا هیچ قانون اجباری که شما باید حتماً باید آنها را رعایت کنید ندارد اما از طرفی دیگر شیرینی این ورزش هم همین باشد که خودت باید قوانین را کشف و رعایت کنی! و همچنین در بدنسازی اگر به قوانینی که قهرمانها و پیشکسوتان این رشته طی سالها تجربه آنها را کشف و به دیگران آموزش داده‌اند. اگر شما این قوانین را رعایت کنید بیشترین پیشرفت و کمترین خطا را خواهید داشت. در این مقاله به ۱۰ قانون بسیار مهم که رعایت آنها می‌تواند پیشرفت شما را بسیار افزایش دهد را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱) تمرکز و دقت

تمرکز باید یکی‌ از مهم‌ ترین اجزای حیاتی بدن سازی باشد. بدون داشتن یک تمرکز چالش زیادی را خواهد داشت که بتوانید یک دوره بدن سازی موفق را برای خودتان رقم بزنید. ورزش بدن سازی می‌تواند فشار‌های زیادی را به زندگی‌ شما وارد کند و همچنین از طرفی‌ می‌تواند باعث موفقیت شما شود.

قسمت رسیدن به موفقیت و پیروزی بسیار شیرین می‌باشد اما در مسیری که قرار می‌گیرید تعداد بسیار زیادی از مشکلات نیز برای شما به وجود خواهند آمد. بهبود تمرکز و دقت ذهنی‌ را باید فرا بگیرید، آنها را گسترش داده و برای رسیدن به موفقیت از آنها استفاده کنید. اما تمرکز و دقت ذهنی‌ برای یک بدنساز چه معنایی می‌دهد؟ این موضوع میتواند به معنی‌ کنترل استرس، منحرف نشدن از مسیر درست و حفظ استمرار باشد.

 

۲) تغذیه

در دنیای بدنسازی به هیچ وجه نباید تغذیه را بی اهمیت بدانیم. درک نادرست از تغذیه همانند این می‌باشد که شما درک درستی‌ از دادن یک ترکیب سالم یا شیر مادر به یک نوزاد و نوشابه نداشته باشید. برای یک لحظه به این موضوع فکر کنید. در این حالت اثرات مخربی که به عنوان یک نوزاد با خود همراه داریم میتواند در بزرگسالی منجر به تخریب خودمان شود. ۷۰-۸۰ درصد نتایج حاصل شده در بدنسازی مربوط به تغذیه می‌باشد.البته این موضوع از اهمیت انجام تمرینات کم نمی‌کند اما کار واقعی شما زمانی‌ شروع خواهد شد که از باشگاه بیرون می آیید.

۳) آمادگی

برنامه ریزی به شما این فرصت را خواهد داد که بیشتر فعال باشید و میزان تاثیر گذاری برنامه روزانه خود را افزایش دهید. آیا می‌توانید تصور کنید که هنگام رفتن به دانشگاه استادتان هیچگونه آمادگی برای تدریس به شما را نداشته باشد؟ یا یک دکتر بخواهد بدون ابزار جراحی خود جراحی کند؟ در دنیای بدنسازی آمادگی به معنی‌ داشتن تصور از میزان شدت هر جلسه تمرینی یا آمادگی مواد غذایی برای هفته پیش رو می‌باشد.

۴) اعتقاد درونی‌

شک کردن به خود می‌تواند باعث اثرات ویران کننده بسیاری زیادی برای یک فرد شود. این امر از راه‌های زیادی می‌تواند باعث محدودیت شما شود و می‌تواند باعث عدم پیشرفت شما یا ترس از دنبال کردن رویاهای بدن سازیتان شود. اعتقاد درونی‌ از داشتن یا گسترش ذهنیت “ من می‌توانم “ شروع خواهد شد. داشتن ذهنیت “ من می‌توانم “ یعنی‌ اینکه شما در خود یک اعتقاد درونی‌ دارید که می‌دانید به هر هدف واقع گرایانه که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید می‌توانید برسید. این بسیار مهم است که به طور دائم و پیوسته این اعتقاد عمیق را در خود داشته باشید جدایی از شرایطی که محیط زندگی‌ برای شما رقم خواهد زد.

۵) هوشیاری

هوشیاری به این معنی‌ است که شما قادر به تغییر یک برنامه تمرینی باشید و بدانید که چه موقع به نقطه عدم پیشرفت رسیده‌اید یا می‌تواند به معنی‌ ایجاد تغییرات در الگوی خواب به منظور افزایش رشد عضلات باشد

شاید شما چند وقتی‌ است که دچار نفخ، کمبود انرژی و کاهش رشد عضلات هستید. در این حالت شاید باید توجه بیشتری را به رژیم غذایی یا برنامه تمرینی خود کنید.داشتن هوشیاری نسبت به محیط اطرافتان میتواند تغییرات بسیار زیادی را برای شما رقم بزند.سعی‌ کنید با افرادی معاشرت داشته باشید که هم فکر شما هستند و در همان مسیر سلامتی‌ که شما حرکت می‌کنید حرکت می‌کنند یا می‌توانید با افرادی معاشرت کنید که از قبل یک دوره موفق بدن سازی را تجربه کرده‌اند.

۶) کنترل غرور

متاسفانه گاهی‌ اوقات در رشته بدنسازی  به دلیل داشتن غرور کاذبی که بعضی‌ها در آن دارند دچار بد نامی‌ می‌شود. بسیاری از این موضوع مربوط به تصور ذهنی‌ هر فردی از خود می‌شود. در اینجا یک سوال برای ما پیش میاید، در تصویر ذهنی‌ خود واقعا چه میزان احساس راحتی‌ دارید؟ آیا واقعا احساس راحتی‌ دارید اگر بدانید که بدون در آوردن پیراهن خود بعد از یک ‌ست سنگین پرس سینه توانسته‌اید به فیزیک بدنی مطلوبی دست پیدا کنید؟ سعی‌ کنید فروتن و مفید باشید و در جهت حرفه‌ای شدن تلاش کنید.

۷) سماجت

داشتن سماجت بر خلاف شکست یا عدم مشاهده تغییرات مثبت می‌تواند باعث رشد ذهنی‌ و فیزیکی‌ شما به عنوان یک بدن ساز شود. داشتن یک برنامه روزانه یا هفتگی و پیروی از آن در یک مدت زمان خاص می‌تواند موفقیت زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. هیچگاه تسلیم نشوید و به تلاش‌های خود اعتماد کنید.

۸) بدون چارچوب فکر کنید

لی هنی، آرنولد شوارتزنگر و رونی کلمن برخی‌ از بزرگ‌ ترین بدن سازانی هستند که  بدون چارچوب رایج عمل می‌کردند. هر کدام از آنها دارای سبک منحصر به فرد خود چه در روی صحنه مسابقات و چه خارج از آن بودند. خود را به چالش بکشید و از امتحان کردن چیز‌های جدید نترسید و تکنیک‌های نو آورانه در تغذیه و تمرینات را تجربه کنید.

۹) تمرینات هوشمندانه

بکارگیری فاکتور هوش در برنامه تمرینی می‌تواند باعث حفظ بدن شما در طول دوره بدنسازی‌تان شود. یک تمرین هوشمندانه شامل انجام تمرینات بیش از حد نمی‌شود که منجر به عدم پیشرفت و حتی آسیب دیدگی نیز خواهد شد. این یعنی‌ اینکه شما باید بدانید که بدنتان چگونه کار می‌کند و چگونه نسبت به انجام یک حرکت خاص از خود واکنش نشان میدهد.

۱۰) مکمل‌ها چه میزان در بدنسازی اهمیت دارند؟

صنعت مکمل‌ها در دنیای بدنسازی دچار یک بد نامی‌ بزرگ شده است. اگرچه آنها می‌توانند در افزایش حجم عضلات، افزایش شدت تمرینات یا چربی‌ سوزی کمک کننده باشند اما تغذیه صحیح و انجام تمرینات کارآمد باید در اولویت اول و قبل از مکمل‌ها باشد. اغلب سوال می‌شود که از چه مکملی باید برای چربی‌ سوزی یا عضله‌ سازی استفاده کنیم. باید در جوابشان پرسید که تغذیه شما چگونه می‌باشد؟ مکمل‌ها تنها زمانی‌ برای شما مفید خواهند بود که از یک برنامه غذایی مناسب و برنامه تمرینی کارآمد استفاده کنید.

ورزش تنها برای کودکان و افراد ورزشکار نیست. انجام ورزش به شکل مستمر روی بدن فشار می‌آورد چه از لحاظ فیزیکی‌ و چه از لحاظ ذهنی‌. بدنسازی یک ورزش بسیار خوبی است که نیازمند یک نظم بسیار زیاد است. برای اینکه یک بدنساز موفق باشید باید روی هوشیاری و صبر خود کار کنید. از یک هدف مشخص همراه با یک برنامه غذایی مستمر و یک برنامه تمرینی مناسب پیروی کنید. بسیاری از ما می‌توانیم از شکست‌های گذشته استفاده کرده و رشد و پیشرفت کنیم. همیشه به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.

ایران بدن

منبع:

muscleandbrawn.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

تمرینات اینتروال یا HIIT برای چربی‌سوزی

Next

انواع تیپ‌های بدنی و تمرینات و تغذیه مناسب آنها