ایران بدن

سوماتروپین(HGH)

سوماتروپین(HGH)

سوماتروپین یک نوع از هورمون رشد انسانی‌ مصنوعی می‌باشد که با نام (HGH) نیز شناخته می‌شود و برای بسیاری از موارد پزشکی‌ کاربرد دارد.

اکثر داروهایی که در بدنسازی استفاده می‌شود کاربرد دارویی دارد و همچنین در مواردی از آنها تجویز می‌شود که واقعاً دیگر چاره‌ای برای فرد نمانده و باید ضرر اینگونه داروها را به جان بخرد تا بتواند بر بیماری غلبه کند! اما شما تصور کنید یک ورزشکار که بدن کاملاً سالم و قوی دارد از این داروها استفاده می‌کند، خوب واضح است که ۲۰ درصد از منافع دارو بهره می‌گیرد و ۸۰ درصد عوارض دارو!  (HGH) به صورت طبیعی در بدن از طریق غده هیپوفیز ساخته می‌شود و همچنین می‌توانند به عنوان مکمل استخراج و مورد استفاده قرار گیرد.

سوماتروپین اغلب در درمان بیماران دارای کمبود هورمون رشد استفاده می‌شود و گاهی‌ اوقات نیز بدن سازان از آن برای افزایش حجم عضلات استفاده می‌کنند اگرچه طبعات قانونی‌ در مورد استفاده سوماتروپین بدون نسخه پزشک نیز وجود دارد.

 

تاریخچه

اولین استفاده دارویی از (HGH) با تلاش‌های دکتر ماوریس رابن در سال ۱۹۵۸ اتفاق افتاد. رابن با استخراج هورمون‌ها از غده هیپوفیز اجساد به درمان افراد جوانی پرداخت که دچار کمبود هورمون رشد بودند. اما بعداً مشخص شد که (HGH) حاصل از اجساد می‌تواند دارای اثرات جانبی کشنده نظیر ایجاد بیماری کروتسفلد جاکوب شود. استفاده از (HGH) اجساد بلافاصله برای درمان افراد ممنوع شد. در سال ۱۹۸۱ سوماتروپین به عنوان اولین (HGH) مصنوعی ساخته شد.

سوماتروپین(HGH)

مصارف پزشکی‌

سوماتروپین در درمان تعدادی از بیماری‌ها نظیر کمبود هورمون رشد، نارسایی کبد، سندروم ترنر، سندروم نونان و سندروم (short bowel) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان از آن در درمان قربانی‌های ایدز نیز استفاده کرد که تجربه یک کاهش وزن شدید را دارند و همینطور می‌توان از آن برای بهبود رشد قد کودکانی استفاده کرد که دچار مشکل کوتاهی‌ قد هستند.

مصرف سوماتروپین قانونی‌ است یا خیر؟

اکثر هورمون‌های رشد انسانی‌ نیازمند تایید و تجویز دکتر هستند تا مصرف آنها قانونی‌ در نظر گرفته شود. اگرچه سوماتروپین معمولاً برای موارد استفاده تفریحی تجویز نمی‌شود اما بسیاری از بدنسازان مشتاق و ورزشکاران از آن در جهت بهبود حجم عضلات و قابلیت‌های فیزیکی‌ خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد استفاده از سوماتروپین به این روش غیر قانونی‌ می‌باشد.

عوارض جانبی خفیف

سوماتروپین ممکن است با دیگر دارو‌ها تداخل داشته باشد پس بسیار مهم است که این اطلاعات را با پزشک خود در میا‌‌ن بگذارید تا میزان عوارض جانبی به حداقل برسد. هنگامی که دیگر موارد پزشکی‌ و استفاده از دارو‌های دیگر مد نظر قرار داده شود و همچنین دوز‌های توصیه شده توسط پزشک خود را رعایت کنید استفاده از سوماتروپین دارای عارضه جانبی شدیدی نمی‌باشد اما به هر حال تعدادی عارضه جانبی خفیف نظیر سردرد، درد مفاصل شامل سفتی یا تورم، حالت تعوع یا درد معده یا خارش خفیف در محل تزریق می‌تواند وجود داشته باشد.

عوارض جانبی شدید

استفاده از سوماتروپین به صورت تفریحی یا عدم ارائه اطلاعات صحیح در مورد شرایط خود به پزشک یا عدم پیروی از دوز تجویز شده می‌تواند عوارض جانبی شدیدی را در پی‌ داشته باشد. سوماتروپین می‌تواند باعث افزایش سطح انسولین شود و می‌تواند باعث ایجاد هایپوگلیسمیا شود که در این حالت سطح گلوکز بدن کاهش خواهد یافت و به مقادیر ناکافی می‌رسد. در صورت سوء استفاده از سوماتروپین ممکن است فرد دچار درد مفاصل بسیار شدید و سندرم تونل کارپ شود. مصرف دوز‌های بیشتر از حد نرمال می‌تواند باعث بزرگی‌ شکم شود مخصوصاً در مورد استفاده در بدنسازی. بیمارانی که از رشد غیر طبیعی استخوان (آکرومگالی) رنج می‌برند در صورت استفاده غیر صحیح از سوماتروپین ممکن است بیماری آنها با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

ایران بدن

edcoan.ir

livestrong

یک فکر

  1. بازتاب: 10 مکمل برتر در بدنسازی | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

برنامه مکملی برای افزایش حجم

Next

بدنسازها این ویتامین‌ها برایتان ضروری است