ایران بدن

مکمل ال کارنیتین

مکمل ال کارنیتین

ال کارنیتین(L Carnitine) پروتئینی  است در بدن که از دو اسید آمینه‌ی لیزین و متیونین، در بافت عضلات و کبد ساخته می شود. همچنین برای سنتز کارنیتین نیاز به ویتامین های B6 ، C و B3 (نیاسین) در بدن نیاز است. کارکرد این فراورده به گونه‌ای است که به سوخت و ساز سلول‌ها و تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و انرژی سلول‌های چربی را آزاد می کند. به این صورت که اسید‌های چرب بلند زنجیر را به منظور بتا اکسیداسیون به داخل میتوکندری‌ها انتقال می‌دهد. این فرایند به خصوص برای افرادی که قصد چربی سوزی دارند بسیار حائز اهمیت است زیرا انرژی آنها از چربی تامین می‌شود. بدن افراد سالم قادر است تقریباً ال کارنیتین مورد نیاز بدن را بسازد. اما در زمان‌هایی مانند دوران کودکی و ، دوران بارداری و مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، ممکن است بدن به مقدار بیشتری از این مکمل نیاز داشته باشد. استفاده از مکمل ال کارنیتین که به صورت‌های مختلف (قرص، کپسول، پودر و مایع) وجود دارند، می‌تواند فواید زیادی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

ورزشکاران با مصرف این مکمل با مصرف چربی به عنوان سوخت در دوره‌های کات موفق‌تر بوده، علاوه بر آن از گلیکوژن عضلات کمتر استفاده شده که باعث کاهش بروز خستگی بعد تمرین می‌گردد. با توجه به بررسی‌های انجام شده در تحقیقات، گفته شده است که مصرف این مکمل در دوزهای مشخص (دوز مشخص عمومی آن برای افراد معمولی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز و در سه وعده) ، تا ۲۵% توان و قوای بدنی ورزشکاران را افزایش خواهد داد.

مصرف این مکمل همچنین برای افرادی که به دلایل ژنتیکی بدن آنها قادر به تولید مقدار کافی این مکمل نیست نیز توصیه می‌شود.

در کل میتوان به فواید پرشمار ال کارنتین  به این صورت اشاره کرد:

  • کاهش خستگی و افزایش نیرو
  • افزایش چربی سوزی و کمک به کاهش وزن
  • اثرات آنتی اکسیدانی
  • کاهش استرس و فشار روحی (به دلیل ایجاد حالت شادی و سرخوشی)
  • کمک به بهبودی اختلالات حافظه
  • بهبود عملکرد قلب و بیماری‌های قلبی (حملات قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی، لنگی متناوب، نارسایی های قلبی)
  • بیماری‌های کلیوی و دیالیز
  • بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی
  • کمک به بیماران دیابتی
  • افراد مبتلا به تالاسمی ماژور با مصرف ۱۰۰میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن خود، به مدت سه ماه، باعث کاهش نیاز به پالایش خون این افراد می‌شود.
  • کمک به درمان ناباروری مردان

منابع تامین ال کارنیتین

منبع غنی ال کارنیتین گوشت قرمز و لبنیات می‌باشد. علاوه بر آن در موادی مانند حبوبات، آجیل ها و دانه ها نیز یافت می‌شود. اما به طور کلی غذاهای گیاهی منابع خوبی برای به دست آوردن این ماده نمی‌باشند.

اثرات جانبی مصرف

به طور کلی در رابطه با مصرف این ماده اثرات منفی خاصی گزارش نشده است. فقط در صورتی که مصرف مکمل بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز باشد، ممکن است بدن فرد بوی ماهی بگیرد. عوارضی مانند سردرد، تهوع، اسهال و استفراغ نیز ور برخی از این افراد مشاهده شده است.

مصرف زیاد ال کارنیتین همچنین می‌تواند کمی باعث حالت سرخوشی شود که می‌تواند برای عملکرد ذهن مفید نیز باشد اما در ساعات نزدیک به شب و هنگام خواب ممکن است باعث بی خوابی شود. نکته‌ای که در مصرف این ماده بسیار حائز اهمیت است این می‌باشد که این مکمل همراه با ایزومر دی کارنیتین مصرف نشود و مصرف دی کارنیتین حتما زیر نظر پزشک متخصص باشد.

مصرف این مکمل در بیمارانی که دیالیز می‌شوند و همچنین بیمارانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند معمولاً توسط پزشکان منع می‌شود. زیرا ممکن است با هورمون های تیروئیدی تداخل پیدا کند. به هرحال مصرف این ماده در این بیماران زیر نظر پزشک صورت گیرد.

(برای مصرف هرگونه مکمل حتما با پزشک مشورت کنید)

ایران بدن

news.fitshape.ir webmd.com

2 اندیشه

    1. درود بر شما

      در مطلب توضیح داده شده است. لطفاً با دقت بخوانید.

      موفق باشید
      ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

مکمل پمپ عضله

Next

ریکاوری فوق العاده سریع بعد از تمرین با این مکمل ها