ایران بدن

کمربند بدنسازی و پاورلیفتینگ

کمربند بدنسازی و پاورلیفتینگ

اگر قصد خرید آنلاین و غیره، بهترین نوع و جنس کمربند بدنسازی، فیتنس یا پاورلیفتنگ ورزشی برای باشگاه دارید یا نمی‌دانید کمربند بدنسازی چیست؟ کاربردش چیست؟ نحوه‌ی استفاده صحیح از آن چیست؟ بهترین جنس کمربند چیست؟ هنگام انجام کدام حرکات کمربند ببندیم؟ چقدر محکم ببندیم؟

در این مقاله به تمام این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم و بطور کامل توضیح داده‌ایم. پس با دقت مطالعه کنید.

نحوه کارکرد کمربند در عمل

بسیاری از افراد براین باورند که کمربند بدنسازی باعث حمایت از پشت می‌شود و می‌تواند در جلوگیری از آسیب دیدگی کمک کند. به طور کلی‌ این امر درست می‌‌باشد اما درک صحیح از مکانیک می‌تواند نحوه استفاده افراد از تجهیزات را تغییر دهد. حتی برخی‌ از تولید کنندگان کمربند بدنسازی نیز به درستی‌ درک نکرده‌اند که یک کمربند چگونه می‌تواند نقش حمایتی داشته باشد و به همین دلیل است که آنها بخش پشتی‌ کمربند را عریض‌تر از بخش جلویی می‌سازند.

به منظور صحبت در مورد کمربند ابتدا باید در مورد نحوه تنفس صحبت کنیم. بسیاری از افراد اینگونه آموخته‌اند که باید در قسمت منفی‌ حرکت عمل دم و در قسمت مثبت حرکت عمل بازدم را انجام دهند. اگرچه شما به طور قطع باید تنفس داشته باشید اما این نحوه تنفس بهترین راه برای تولید بیشترین نیروی ممکن نمی‌‌باشد. در زندگی‌ روزمره شما هنگامی‌ که بخواهید یک شی‌ سنگین نظیر مبل را جابجا کنید ابتدا یک نفس عمیق کشیده و در حالی‌ که نفس خود را نگه داشته‌اید شی‌ مورد نظر را کشیده یا هل می‌دهید و تنها زمانی‌ عمل بازدم را انجام می‌دهید که حرکت خود را کامل کرده باشید.

ما از این تکنیک که با نام (Valsalva Maneuver) شناخته می‌شود هنگام انجام حرکاتی نزدیک با حداکثر تلاش ممکن استفاده می‌‌کنیم. نگه داشتن نفس در مقابل مدخل نای بسته شده هنگامی که فشار شکمی افزایش یافته است شما را قادر خواهد ساخت که وزنه‌های بیشتری را لیفت کنید. شما هیچگاه یک پاورلیف‌تر را نمی‌‌بینید که حین انجام حرکت اسکوات با ۶۰۰ پوند وزنه به آهستگی نفس خود را بیرون دهد.

هنگامی که شما نفس را به داخل می‌‌کشید فشار در قفسه سینه افزایش پیدا می‌‌کند. این فشار هنگامی‌ که عضلات شکم شما نیز خم شوند افزایش بیشتری خواهد یافت. در این حالت ماهیچه‌های شکم عمدتاً در جهت اعمال فشار به بخش جلویی ستون فقرات عمل می‌کنند و سعی‌ می‌کنند نیروی تولید شده توسط ماهیچه‌های بازکننده پشت را بالانس کنند. به عبارت دیگر این فشار باعث جلوگیری از به هم خوردن فرم شما در حرکت اسکوات می‌شود. ماهیچه‌های پشت با اعمال فشار و حفظ موقعیت از پشت باعث حمایت از ستون فقرات می‌شوند و در عین حال افزایش فشار شکمی از طریق یک نفس عمیق نیز از جلو بدن را حمایت می‌‌کند. وظیفه اصلی‌ یک کمربند بدنسازی افزایش حمایت از جلو از طریق افزایش فشار شکمی می‌‌باشد. پس کمربند می‌تواند بسیار این عمل را تقویت کند.

[tblg1]

استفاده صحیح از کمربند

استفاده صحیح از کمربند

به طور خلاصه می‌‌توان گفت که کمربند بدنسازی همانند یک دیوار می‌‌باشد که عضلات شکم می‌تواند به آن تکیه کنند. افزایش فشار همراه با کاهش فضا به معنی‌ افزایش فشار از جلو برای ستون فقرات می‌‌باشد که این امر باعث حفظ ثبات آن می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که تنه شما محکم تر شود و انتقال نیرو بهتر از لگن به هالتر صورت می‌‌پذیرد همچنین فونداسیون بدن شما در حرکات لیفتی بالای سر نیز ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. بر خلاف آنچه که بسیاری از افراد فکر می‌کنند عرض پشت کمربند‌های بدنسازی مطلقاً هیچ ارتباطی‌ با کارایی آن ندارد.

بلاخره آیا باید از کمربند استفاده کنیم یا خیر؟

بلاخره آیا باید از کمربند استفاده کنیم یا خیر؟

همیشه لازم نیست که از کمربند استفاده کنید. در دنیای بدنسازی بحث‌های بسیار فراوانی‌ مبنی بر استفاده یا عدم استفاده از کمربند وجود همیشه وجود داشته است. برخی‌ اعتقاد دارند که شما در زیر وزنه‌های سنگین برای ثبات بدن خود باید به توانایی‌های خود تکیه کنید. نمی‌‌خواهم در اینجا وارد این بحث شوم اما دو مورد را می‌‌خواهم برای شما بیان کنم. اول اینکه زیر وزنه‌های سنگین کمربند می‌تواند احتمال آسیب دیدگی‌های استخوانی را کاهش دهد و دوم اینکه کمربند قطعاً می‌تواند در عملکرد شما تاثیر گذار باشد و بهبود ببخشد.

[tblg1]

کی و چی حرکاتی؟

به نظر من استفاده از کمربند تنها زمانی‌ لازم است که حین انجام حرکات چند مفصلی بخواهید با وزنه نزدیک به رکورد خود تمرین کنید، مطمئناً هنگام استفاده از دوچرخه ثابت نیازی به استفاده از کمربند نمی‌‌باشد. هنگامی که می‌توانید وزنه‌های مورد نظرتان را به راحتی‌ جابجا کنید نیازی به استفاده از کمربند ندارید. با وزنه‌های زیر ۹۰% یک تکرار حداکثر در حرکات بزرگ و با هالتر نیازی به استفاده از کمربند نمی‌‌باشد.

چه جنسی و چه پهنایی؟

به شکل ایده آل جنس کمربند باید بگونه‌ای باشد تا کش نیاید و به مرور زمان فرم خود را از دست ندهد. بهترین جنس، چرم یا جیر می‌باشد و پهنای مناسب (قسمت پشت) نیز عددی بین ۷ تا ۱۰ سانت است. اگر کمربند دارای عرض کمتر از این باشد حمایت مناسبی را انجام نخواهد داد. به چند دیگر هم دلیل چرم بسیار بهتر است: زیرا چرم هم دوام زیادی دارد (برای چند سال) و همین باعث می شود بسیار بصرفه باشد و دیگر اینکه از محکم بودن چرم (به شرط چرم اصل بودن) از اطمینان زیادی برخوردار است.

به درستی‌ کمربند را ببندید

هنگام استفاده از کمربند باید جایگاه و میزان سفتی آن به درستی‌ تنظیم شود. در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که افراد کمربند را در مناطق راحت نظیر زیر شکم می‌بندند حتی با وجود اینکه می‌‌دانند این امر بر خلاف چیزی است که در مورد استفاده از کمربند آموخته اند. مشخصاً کمربند نباید شل بسته شود اما بسیاری نیز از آن طرف اشتباه کرده و آن را بیش از حد سفت می‌بندند. هنگامی که کمربند بیش از حد سفت بسته شود عضلات شکم نمی‌توانند به خوبی‌ منقبض شوند که همین امر باعث کاهش عملکرد شما خواهد شد. یک نفس عمیق کشیده، آن را نگه داشته و کمربند را در جایگاه خود قرار دهید و در برابر فشار عضلات شکم مقاومت کنید. کمربند را تا حدی سفت کنید که کمی‌ محدودیت در انقباض عضلات شکم ایجاد شود که این امر باعث رسیدن به بیشترین مزایا خواهد شد.

[highlight color=”yellow”]*** برای خرید کمربند چرم با بهترین کیفیت با جنس چرم طبیعی و با ۱۰۰% ضمانت کیفیت از طریق فروشگاه اینجا کلیک کنید. ***[/highlight]

ایران بدن

bodybuilding.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

مدت زمان تحت فشار یا TUT چیست؟ (Time Under Tension)

Next

کی باید برنامه تمرینی را تغییر بدیم؟