ایران بدن

دلایل سرد کردن بدن بعد از تمرین + حرکات تصویری

دلایل سرد کردن بدن بعد از تمرین + حرکات

یکی از بخش‌های اصلی یک برنامه تمرینی سرد کردن بعد از تمرین است. که متاسفانه بسیاری از ورزشکاران بخصوص در بدنسازی از فواید آن و مضرارت سرد نکردن بدن غافل هستند و انجام نمی‌دهند یا آنرا جدی نمی‌گیرند. حرکات کششی برای سرد کردن مناسب هستند که چندتایی از آنها معرفی شده‌اند.

یکی از بزرگترین بهانه‌هایی که برای گذشتن از سرد کردن بدن بعد از ورزش می‌توان داشت، کمبود وقت است! وقتی نوبت به سرد کردن بدن بعد از ورزش می‌رسد، شما با صرف نظر کردن از آن به بدن‌تان آسیب وارد می‌کنید. بر اساس نتایج تحقیقی که در مجله ورزشی فیزیولوژی به صورت آنلاین منتشر شده‌ است، در پایان دویدن و یا یک ست ورزش تاباتا، با کند کردن حرکات و پایین آوردن ضربان قلب، باعث می‌شود که بدن شما راحت‌تر ریکاوری شود و سلامتی قلب را طولانی‌تر می‌کند.

چرا باید بعد از ورزش بدن را سرد کنیم؟

سرد کردن بدن جریان خون را پس از ورزش کنترل می‌کند

ورزش کردن باعث افزایش گردش خون می‌شود، بنابراین توقف ناگهانی فعالیت ورزشی می‌تواند باعث کاهش سریع فشار خون شود. هنگامی که فشار خون خیلی زود افت کند، منجر به احساس بی‌حالی می‌شود، به همین دلیل است که حدود شش دقیقه سرد کردن را توصیه کرده‌اند.

با توجه به تحقیقات انجام‌شده، داشتن احساس ضعف یا بی حالی نیز یک خطر است، چون این تاثیر بر جریان خون می‌تواند باعث توقف خون در در اندام‌های تحتانی بدن شود و بازگشت آن به قلب و مغز را به تاخیر می‌اندازد. گذشته از این سرد کردن بدن تجمع اسید لاکتیک را کاهش می‌دهد.

با استفاده از ریکاوری فعال می‌توان به آرامی فعالیت‌تان را کاهش داده، قدرت و استقامت‌تان را در طول دور بعدی نیز افزایش دهید. دقیقاً به همین دلیل است که شما نباید بین ست‌ها در طول ورزش خود استراحت داشته باشید.

سرد کردن ضربان قلب‌تان را به طور ایمن کاهش می‌دهد

دمای بدن شما در طول ورزش افزایش می‌یابد، به این معنی که رگ‌های خونی گشاد شده‌ و قلب شما سریع‌تر از حالت عادی می‌تپد. بسیار مهم است که به تدریج پس از ورزش، ضربان قلب خود را کاهش دهید. با توجه به تحقیقی که در ژورنال پیشگامان علوم پزشکی و بیولوژی منتشر شده‌ است، صرف‌نظر کردن از سرد کردن بدن پس از ورزش و پایین آوردن ناگهانی ضربان قلب، فشار زیادی را به قلب وارد می کند. بنابراین سعی کنید سرعت حرکات خود را با فعالیت‌هایی مثل رقص آرام، راه رفتن، حرکات کششی و امثال آن کم کنید.

سرد کردن بدن برای کاهش درد عضلات

سرد کردن بدن بعد از ورزش به کاهش درد عضلات پس از تمرین هم کمک می‌کند. اگر پس از ورزشی شدید، بطور ناگهانی توقف کنید، شانس این که اسید لاکتیک و سموم در عضلات شما لانه کند، زیاد خواهد شد. بخش سرد کردن بدن در یک جلسه‌ی تمرینی، کمک خواهد کرد تا به تدریج اسید لاکتیک و مواد ناخوشایند دیگر، از عضلاتتان دور شوند.

سرد کردن از بروز آسیب دیدگی جلوگیری می‌کند

سرد کردن بعد از ورزش می‌تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند. کشیدگی‌ها، پارگی‌ها و آسیب در عضلات پایینی کمر، عضلات خم کننده مفصل ران، زانوها، عضلات همسترینگ و چهارسر برخی از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی هستند. بنابراین، به کشش فیبرهای عضلات که در طی تمرینات ورزشی تحت فشار هستند، تمرکز کنید و دامنه کشش کامل را انجام دهید.

انعصاف پذیری‌تان را بالا می‌برد

بهترین زمان برای کار بر روی انعطاف‌پذیری زمانی است که بدن‌تان کاملاً گرم است و عرق کرده‌اید. اگر قصد دارید محدوده حرکت و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید، دوره سرد کردن بهترین زمان برای انجام این نوع از تمرینات است، پس بهتر است کشش‌های پویا انجام دهید. این کار می‌تواند خطر آسیب دیدگی را کاهش، درد را تسکین دهد و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. زمان گذاشتن برای این نوع از سرد کردن می‌تواند انعطاف‌پذیری و تحرک شما را در طول زمان افزایش دهد، که از پارگی‌های عضلات، کمردرد و مشکلات مفصلی جلوگیری می کند.

حرکات مناسب برای سرد کردن

به صورت ایستاده مچ پا را بگیرید

۱- به صورت ایستاده مچ پا را بگیرید

این حرکت به کشش و سر کردن بدن بعد از یک فعالیت بدنی سنگین کمک زیادی می‌کند. در این حرکت عضلات پشت پا، کمر، باسن به خوبی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

۲- انجام حرکت لانگز

حرکت بعدی برای سرد کردن بدن، انجام حرکت لانگز است. در مورد ویژگی‌های این حرکت در مقالات گذشته به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم. اما رفع خستگی و فشار از عضلات باسن، چهار سر ران و همچنین عضلات دوقلو ساق به ریکاوری کمک زیادی می‌کند.

انجام کشش از جانب

۳- انجام کشش از جانب

خم شدن جانبی تنه موجب ایجاد کشش خوبی در طرفین تنه‌تان می‌شود. دست راست خود را از بالای سرتان به طرف سمت چپ بدنتان بکشید. در این حالت باقی بمانید. سپس این حرکت را در جهت مخالف انجام دهید

انجام کشش چهارگانه

۴- انجام کشش چهارگانه

بایستید. پای راست‌تان را از پشت به سمت باسن بلند کنید و آن را به شکلی با دست بگیرید که زانویتان مستقیم به سمت زمین قرار بگیرد. سپس این حرکت را در جهت مخالف انجام دهید.

انجام کشش ران و باسن

۵- انجام کشش ران و باسن

به پشت روی زمین دراز بکشید. پای راست‌تان صاف و محکم روی زمین باقی بماند. سپس پای چپ را به سمت قفسه سینه‌تان خم کنید و با دست نگه دارید. سپس این حرکت را در جهت مخالف تکرار کنید.

حرکت کبری (Cobra Pose)

۶- حرکت کششی کبری

برای انجام این حرکت بر روی شکم دراز بکشید و کف دست‌ها را بر روی زمین قرار دهید. دست‌ها را به اندازه عرض شانه‌ها از هم باز کنید. دست‌ها باید به صورت کشیده و عمود بر بدن باشند. پاها را در کنار هم بر روی زمین قرار دهید. حالا بالاتنه را به سمت بالا بچرخانید ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.

۷- راه رفتن

شما می‌توانید به آرامی راه بروید. باید سرعت در حدی باشد که موجب کاهش ضربان قلب و فشار بر عضلات شود. شما می‌توانید روی تردمیل هم این کار را انجام دهید.

ایران بدن

shape.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

فواید یوگا و آموزش حرکات یوگا برای لاغری و آرامش

Next

آیا دراز و نشست باعث کاهش چربی شکم و پهلو می‌شود؟!