ایران بدن

سیستم تمرینی سوپرست و انواع آن چیست؟

سیستم تمرینی سوپرست

یک سیستم تمرینی، آرایش خاصی از ست‌ها، تکرارها، و تمرینات است، که برای چالشی کردن تمرینات و وادار کردن عضلات به رشد طراحی می‌شود. بدنسازان از سیستم‌های تمرینی مختلفی استفاده می‌کنند تا بتوانند از تمریناتشان بهره بیشتری ببرند. سوپرست، یکی از این سیستم‌هاست.

در این مقاله انواع سوپرست را به شما آموزش خواهیم داد.

سوپرست چیست؟

سوپرست (Superset) یک سیستم تمرینی است که ترکیبی از دو تمرین می‌باشد و هر تمرین دقیقاً بعد از تمرین دیگر اجرا می‌شود. مزیت این تمرین ذخیره زمان و تمرین با شدت بالاست. بدنسازان ورزیده و پیشرفته اغلب فشار تمرینی خود را به کمک این سیستم افزایش می‌دهند تا عضلات را وادار به رشد بیشتر کنند. در سیستم تمرینی سوپرست دو حرکت متفاوت برای دو و یا چند گروه عضلانی، بدون استراحت بین آنها اجرا می‌شود.

انواع سوپرست

انواع مختلفی سوپرست وجود دارد، اما ویژگی مشترک در تمام گونه‌های این سیستم تمرینی این است که تمرینات، دو به دو، بصورت متوالی، و بدون استراحت،  پشت سر هم انجام می‌شوند.

سوپرست معمولی

سوپرستی که بین اغلب ورزشکاران مرسوم است، بدین شکل است که دو تمرین مشابه، پشت سر هم و بدون استراحت باید اجرا شوند. این کار باعث خواهد شد طول ست افزایش پیدا کرده، تا مطمئن شویم عضله‌ی هدف ما سخت‌تر از حالت عادی به کار گرفته می‌شود.

برای مثال: اسکات و بعد از آن لانجز، یا پرس سینه و بعد از آن شنا سوئدی، یا دراز نشست و بعد از آن پلانک، نمونه‌هایی از سوپرست‌های معمولی هستند. از آنجا که معمولا عضلات در طول تمرین اولی خسته می‌شوند، بدیهی است که در تمرین دوم وزنه و مقاومت تمرین، یا تعداد تکرارش نسبت به تمرین اول کاهش پیدا می‌کند.

[tblg1]

سوپرست متضاد

در سوپرست آنتاگونیستی (Antagonistic superset) یا متضاد، در هر ست دو گروه عضلانی متضاد هم تمرین داده می‌شوند. برای مثال: جلوپا ماشین و بعد از آن پشت پا ماشین، یا سرشانه و بعد از آن زیر بغل سیم‌کش.

در این مدل سوپرست، با توجه به اینکه در حین هر ست، عضله‌ی متضاد حالت استراحت فعال دارد، می‌توانید در بازه‌ی زمانی کوتاهی، تمرین بیشتری انجام دهید.

به دلیل قانونی که مهار متقابل (Reciprocal inhibition) یا روبرو نامیده می‌شود، سوپرست متضاد، به افزایش ریکاوری عضلات در بین تمرین کمک زیادی می‌کند. هنگامی‌ که یک عضله درگیر است، عضله‌ی دیگر باید ریلکس شود، این اساس قانون مهار متقابل است. با انجام تمرینات سوپرست متضاد، عضله‌هایتان سریع‌تر ریکاوری می‌شوند.

سوپرستِ پیش‌خستگی

در اکثر تمرینات، یک عضله‌ی مرتبط ضعیف داریم، که زودتر از عضله‌ی هدفمان زورش تمام می‌شود و به اصطلاح خالی می‌کند. مثلاً در معمولا پشت بازو در تمرینات پرسی، و جلوبازو در تمرینات کششی، اینگونه عمل می‌کنند (زود خالی می‌کنند).

تمرینات سوپرستِ پیش‌خستگی (Pre-exhaust superset)، روی این مشکل تمرکز دارد؛ بدین ترتیب که عضله‌ی ضعیف‌تری که زودتر کم می‌آورد را رزرو نگه داشته، و فقط در تمرین دوم از آن استفاده می‌کنیم. در نتیجه، عضله‌ی اصلی در تمرین اول زودتر خسته می‌شود. برای مثال، انجام حرکت قفسه سینه دمبل قبل از پرس سینه، یا انجام حرکت زیر بغل پُل‌آور قبل از زیر بغل سیم‌کش، یا انجام نشر جلو دمبل قبل از پرس سرشانه، نمونه‌هایی از تمرینات سوپرست پیش‌خستگی هستند.

سوپرست پایین‌تنه-بالا تنه

تمرینات با وزنه، در حالت عادی با توانایی قلبی عروقی و اکسیژن‌رسانی بالا یا به اصطلاح تمرینات کاردیو در ارتباط نیستند. اما با اجرای تمرینات سوپرست پایین تنه-بالا تنه، می‌توانید بدون اینکه ورزش هوازی خاصی انجام دهید، یک تمرین کاردیوی موثر داشته باشید.

این سیستم آسان است؛ ابتدا یک تمرین پایین‌تنه‌ی ترکیبی (compound) انجام دهید و بلافاصله پس از آن به سراغ یک تمرین بالا تنه بروید. تمرین پایین تنه‌ای که ابتدا انجام دادید، ضربان قلبتان را افزایش می‌دهد، و تمرین دومی‌که بدون وقفه پس از آن اجرا می‌کنید، ضربانتان را بالا نگه می‌دارد. این مدل سوپرست، مانند تمرینات اینتروال که نوع موثری از تمرینات کاردیو هست عمل می‌کند.

نمونه‌هایی از این نوع سوپرست: حرکت اسکات و پس از آن پرس سینه دمبل، یا لانجز و پس از آن زیربغل سیم‌کش، و یا ددلیفت و پس از آن پرس سرشانه.

سوپرست‌های پایین تنه-بالا تنه، زمانی که با تعداد تکرار متوسط رو به بالا، یعنی حدود ۱۲ تا ۲۰ تکرار اجرا شوند، بیشتر موثر خواهند بود.

مقاله مرتبط: تمرینات اینتروال یا HIIT برای چربی‌سوزی چیست؟

سخن پایانی

نکته‌ای که اکثر بدنسازان به آن بی‌توجه هستند چند منظوره بودن حرکات سوپرست و به کارگیری آن برای رشد مستمر است. اغلب اوقات شنیده می‌شود که افراد به همدیگر در داخل باشگاه می‌گویند که “این قدر حرکات سوپرست انجام نده چون باعث میشه تأثیر خودش را از دست بده و فقط زمانی از سوپرست استفاده کن که به ایست عضلانی رسیده باشی!”. این دیدگاه اشتباه هست و توصیه می‌شود که در تمرینات خود سوپرست را برای جلوگیری از رسیدن به نقطه ایست عضلانی به کار ببرید. حرکات سوپرست را می‌توان با تنوع بسیار زیادی انجام داد و به این طریق همیشه به بدن شوک داده و در عین حال احساس یکنواختی و خستگی هم نکرد.

[tblg2]

ایران بدن
www.livestrong.com
fitnessmagazine.ir bodyfull.ir

13 اندیشه

  1. بازتاب: تکنیک دراپ ست، کلیدی برای تقویت و حجیم سازی عضلات | ایران بدن
  2. بسیار عالی
    من مبتدی هستم . و متوجه این شدم که ضعف یه عضله مانع این میشه بتونم روی عضله ی دیگه فشار بیارم . مثلا ضعف دست هام مانع این بود بتونم رو سینه ام خوب فشار بیارم . سرچ زدم و عضلات رو شناسایی کردم و اینکه در هر کدوم ار حرکات عضله اصلی کدومه و کدوم عضلات کمکی هستن . تا ترتیب انجامشون رو طوری بچینم که ضعف عضله کمکی مانع فشار روی عضله اصلی نشه. این سوپرست خستگی دقیقا گویای مشکل من بود . و همچین برای کاهش زمان تمرین میخواستم تمرینات عضلات مخالف رو پشت سرهم برم که نمیدونستم کار درستیه یا نه . که سوپرست متضاد جواب منه . 😃😃 لذت بردم از مطالبتون . موفق باشید.یاحق

    1. درود بر شما

      آفرین بر شما که برای رفع مشکلاتتون بصورت علمی تحقیق می‌کنید. اما اگر دانش کافی در زمینه علم تمرین ندارید از مربیان مجرب هم کمک بگیرید که تصمیمات اشتباه نگرفته باشید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  3. با سلام…
    ممنون از سایت خوبتون…
    آیا جا دادن سوپر ستها به صورت همیشگی در برنامه مشکلی دارد یا خیر؟
    آیا اینکه می گویند بدن عادت می کند و دیگر قابلیت شوک دهندگی خود را برای عضله از دست می دهد صحت دارد؟
    و در آخر اینکه اگر در ست پایانی هر حرکت آن را با وزنه ی سبکتر همان حرکت سوپر ست کنم برای پمپ بیشتر خوب است یا خیر؟
    سپاسگزارم…

    1. درود بر شما

      سپاس از لطف و حسن نظرتون.🙏🌹🌹
      سیستم سوپر ست باید نسبت به شرایط بدنی و هدف تحت نظر مربی مجرب در برنامه جای داده شود و قطعاً استفاده همیشگی اشتباه است.
      بدن انسان بر همه شرایط عادت یا چیره می‌شود.
      سیستم سبک و سنگین برای پمپ عالی هست ولی نباید همیشگی باشد.

      موفق باشید
      ایران بدن

  4. سلام یه سوال .فرض کنید می خوام حرکت a و حرکت b رو به صورت به صورت سوپر ست اجرا کنم.حرکت ش رو انجام دادم بلافاصله حرکت b رو هم انجام دادم خوب تا الان شده یه ست .برای اجرای ست بعدی این سوپر ست می تونم استراحت کتم یا نه؟

    1. درود بر شما

      بله شما وقتی حرکت a رو انجام دادید و بلافاصله b رو انجام دادید این میشه یک ست. حالا باید استراحت میکنید. و بعد باز حرکت هارو انجام بدید.

      موفق باشید
      ایران بدن

  5. سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون
    سوالی داشتم
    بنده چند وقته بدنسازیو از نو شروع کردم هفته قبل وقتی تمرینی انجام میدادم تغییر رو احساس میکردم ولی امروز که تمرین میکردم بعد از حرکات سینه و بازوکه تموم شدم حس میکردم بدنم نسبتا کوچیک شده و انگار هیچ تمرینی نکردم
    بنظرتون مشکل از کجاس

    1. درود بر شما

      نمیشه گفت باید توسط مربی مجرب شرایط بدن، برنامه و.. شما بررسی بشه تا مشکل مشخص بشه.

      موفق باشید
      ایران بدن

  6. بازتاب: سیستم تمرینی 5*5 چیست؟ | ایران بدن
  7. بازتاب: تمرینات ایزوله یا ترکیبی؛ کدام بهتر است؟ | ایران بدن
    1. درود بر شما

      بطور خیلی خلاصه: حرکات در سوپرست معمولا برای عضلات مخالف و یا دو گروه متفاوت استفاده میشه اما حرکات کامپاند ست برای یک گروه عضلات استفاده میشه.

      موفق باشید
      ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

بهترین بازدهی در تمرین با رعایت این ۱۰ نکته

Next

بهترین برنامه تمرینی ۴۵ دقیقه ای جلوبازوها(تصویری)