ایران بدن

۵ اصل اساسی رژیم غذایی سالم چیست؟

هرم غذایی

رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم، مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می‌آورد. رژیم غذایی سالم نیازهای اساسی بدن را بدون اینکه شما را دچار اضافه وزن و بیماری کند، برای شما فراهم می‌کند. همچنین رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد. برخلاف آنچه خیلی از افراد تصور می‌کنند، داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد. در این مقاله، پنج اصل کلیدی این رژیم را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- اصل کفایت

از هر یک از گروه‌های غذایی هرم (به تصویر بالا دقت کنید) و اقلام غذایی آنها به مقدار کافی مصرف کنید تا نیاز بدنتان نسبت به هر یک از درشت مغذی و ریز مغذی‌ها از طریق مواد غذایی به طور طبیعی تامین شود و احتیاج به مصرف مکمل نداشته باشید. از طرفی در مصرف مواد غذایی زیاده‌روی نکنید.

۲- اصل تعادل

در انتخاب مواد غذایی روزانه تعادل را رعایت کنید. سعی کنید روزانه از تمام گروه های غذایی هرم استفاده کنید تا  تمام ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدنتان تامین شود. به طور مثال برخی املاح و ویتامین های موجود در اقلام غذایی گروه شیر و لبنیات در گروه های دیگر همچون گروه غلات وجود ندارند و بالعکس. بنابراین باید اقلام هر ۵ گروه غذایی هرم را مصرف کنیم. اکثر افراد در مصرف اقلام گروه غلات مانند نان و برنج زیاده روی می کنند در صورتی که در طول روز هیچگونه  میوه یا سبزی مصرف نکرده اند. بنابراین بهتر است تعادل را رعایت کنیم.

۳- اصل کنترل کالری

بدن برای حفظ بقا و سلامت به میزان مشخصی از انرژی در روز احتیاج دارد تا دستگاه ها و ارگان ها به طور صحیح فعالیت کنند. اگر میزان دریافت انرژی از طریق غذا بیش از این اندازه مورد نیاز باشد و از طریق ورزش و مصرف انرژی مصرف نشود، فرد دچار چاقی می‌شود. همچنین،، اگر کمتر از میزان مورد نیاز انرژی دریافت شود حاصل آن لاغری است.
بنابراین باید به میزانی که بافت متابولیک فعال انرژی نیاز دارد، دریافت داشته باشیم؛ که جهت محاسبه انرژی مورد نیاز بدنتان می‌توانید با مشاور تغذیه خود مشورت کنید. اگر می‌خواهید بدانید روزانه چند کالری نیاز دارید، به این آدرس مراجعه کنید.

۴- اصل تنوع

از هریک از گروه های هرم غذایی، انتخاب‌های متفاوتی داشته باشید. به طور مثال از گروه شیر و لبنیات فقط شیر را انتخاب نکنید. شما می توانید برای تامین نیاز های بدنتان از این گروه ماست، دوغ، کشک، و بستنی را نیز انتخاب کنید. یا در رابطه با گروه سبزیجات خود را محدود به کاهو و خیار و گوجه فرنگی نکنید. در طول هفته انتخاب‌های متفاوتی از این گروه همچون پیاز، بروکلی، انواع کلم، انواع فلفل دلمه، کدو، بادمجان، هویج، سبزی خوردن، و غیره داشته باشید.

۵- اصل میانه‌روی

هیچیک از اقلام غذایی را نه کاملا از رژیم حذف کنید و نه در صدر لیست رژیم غذایی‌تان قرار دهید. به طور مثال مصرف چربی و شیرینی‌جات را بهتر است به حداقل برسانید ولی کاملا حذف نکنید. انواع چربی‌های مفید مانند روغن زیتون یا آجیل‌ها هستند که بهتر است به میزان مناسبی از آنها را مصرف کنید.

امیدواریم با رعایت این اصول در رژیم غذایی خود، همیشه تندرست باشید.

ایران بدن

6 اندیشه

  1. بازتاب: برای چربی‌سوزی، حتماً چربی بخورید! | ایران بدن
  2. بازتاب: متابولیسم چیست؟ | ایران بدن
  3. بازتاب: عوارض کاهش وزن و لاغری سریع چیست؟ | ایران بدن
  4. بازتاب: ۱۰ دلیل پنهان شکست رژیم لاغری | ایران بدن
  5. بازتاب: آیا عرق کردن بیشتر یعنی چربی سوزی بیشتر؟ | ایران بدن
  6. بازتاب: آموزش کامل حرکات شکم(تصویری) | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

با این غذاهای سالم و ارزان، وزن اضافه کنید

Next

آیا اختلالات خواب ‌می‌توانند بر چاقی تاثیر داشته باشند؟