ایران بدن

پروتئین چگونه به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟

غذاهای حاوی پروتئین protein


پروتئین، یک ماده مغذی مهم برای کاهش وزن است؛ زیرا تأمین پروتئین کافی برای بدن نه تنها می‌تواندسوخت و ساز بدن را بیشتر کرده و اشتها را کاهش دهد، بلکه به شما کمک کند تا بدون اینکه عضله از دست بدهید، چربی‌های بدن‌تان را کم کنید. این نکته بسیار مهمی است که بدون اینکه عضله از دست بدهید، کاهش وزن داشته باشید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید چگونه پروتئین به کاهش وزن موفق شما کمک می‌کند.

فنیل آلانین چیست؟

به احتمال زیاد تا حالا هرگز در مورد واژه فنیل آلانین (Phenylalanine) چیزی نشنیده‌اید. فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است که باید آن را از طریق مصرف غذا به دست آوریم؛ زیرا بدن، قادر به تولید آن نیست.

محققان بر این باور هستند که همین فنیل آلانین ناشناخته، عامل اصلی توانایی فوق‌‌العاده پروتئین‌ها برای کاهش وزن است.

فنیل آلانین در حقیقت محصولی شیمیایی است که زمانی که بدن‌تان مشغول تجزیه غذاهای حاوی پروتئین مثل گوشت گاو، ماهی، شیر و تخم مرغ است، تولید می‌شود.

این فنیل آلانینِ تولید شده، باعث تحریک هورمون‌های لپتین و GLP-1 شده که باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

علاوه بر کاهش اشتها، همان طور که در مقالات گذشته گفتیم، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، باعث احساس سیری بیشتر شما شده و در نتیجه، منجر به کاهش وزن خواهد شد.

با این اوصاف، اضافه کردن مقدار بیشتری پروتئین به رژیم غذایی روزانه‌تان، می‌تواند به کاهش وزن خود کمک فراوانی کند.

مقاله مرتبط: هورمون لپتین و نقش آن در کنترل اشتها و وزن چیست؟

لپتین هورمون گرسنگی اشتها چاقی

نتایج تحقیقات

در تحقیقات جدید انجام گرفته، محققان آزمایش‌های متنوعی بر روی موش‌ها انجام دادند تا تأثیر فنیل آلانین بر روی اشتها، هورمون‌ها و مصرف کالری فرد را مورد بررسی قرار دهند.

در اولین آزمایش صورت گرفته، تیم تحقیقاتی، به ۱۰ موش یک دوز فنیل آلانین خوراندند؛ در آزمایش دوم، از موش‌های دارای اضافه وزن (به عنوان مدلی از انسان‌های دارای اضافه وزن) استفاده شد و به این دسته از موش‌ها، هفت روز پشت سرهم فنیل آلانین داده شد.

سپس نتایج به دست آمده از هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت و با گروه کنترلی دیگری که هیچگونه فنیل آلانین به آنها نداده بودند، ارزیابی شد. نتایج این بود که بعد از اینکه به هر گروه از موش‌ها دُزی از فنیل آلانین دادند، مقدار غذای مصرفی شان کمتر شد و سطح هورمون GLP-1 این موش‌ها افزایش داده شد. موش هایی که اضافه وزن داشتند نیز بعد از مدت کوتاهی کاهش وزن پیدا کردند؛ تزریق فنیل آلانین باعث شده بود تا این موش‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند.

برای اطمینان از نتایج به دست آمده نیز آزمایش سومی انجام شد؛ محققان در داخل ظرف آزمایشگاهی، سلول‌های روده و فنیل آلانین را در کنار هم قرار دادند؛ گیرنده مخصوصِ موجود در سلول‌های روده، باعث ترشح GLP-1 شده و در نتیجه موجب کاهش اشتها می‌شدند.

این نتایج به دست آمده، استفاده از فنیل آلانین یا دیگر مولکول‌ها را برای جلوگیری یا درمان اضافه وزن تأیید می‌کند.

[tblg1]

پنج عامل موثر در افزودن پروتئین به رژیم غذایی

ورزش قدرتی

حال که به طور خلاصه و مفید نقش پروتئین در کاهش وزن را توضیح دادیم، بد نیست چند دلیل دیگر برای استفاده از پروتئین یادآور شویم.

داشتن سطح فعالیت بالا

پروتئین، تنها برای ورزشکاران نیست؛ مواد غذایی مقوی برای هر بدنی مفید است؛ غذاهای سرشار از پروتئین، نه تنها عضلات کم چربی ساخته و احساس سیری طولانی مدتی به شما می‌دهد، بلکه سوخت و ساز بدن‌تان را نیز افزایش خواهد داد؛ چون بدن شما برای شکستن پروتئین و عمل هضم، نسبت به کربوهیدرات انرژی بیشتری می‌خواهد. پس پروتئین، باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما هم می‌شود که برای کاهش وزن عالی است.

وزنه زدن و تمرینات قدرتی

نیاز به تغذیه خاص، بستگی به برنامه ورزشی شما دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از تمرینات قدرتی و مقاومتی، به ماهیچه آسیب وارد می‌شود (البته دلیل رشد عضلات، همین آسیب است!) که برای ترمیم آنها نیاز به پروتئین دارید. در نتیجه باید در روزهایی که وزنه می‌زنید ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین بیشتر مصرف کنید تا عضلات‌تان رشد و ترمیم داشته باشند.

سن‌‌تان از ۵۰ سال بالاتر است

اگر سن شما بالا رفته است، مصرف پروتئین‌تان را دو برابر کنید زیرا با افزایش سن، عضلات تحلیل پیدا می‌کنند؛ بزرگسالان سنین بالاتر به دو برابر میزان پروتئین نسبت به جوانان نیاز دارند، تا به طور مناسب، عضله‌سازی کرده و عضلات را حفظ کنند.

فقط تمرینات هوازی انجام می‌دهید

فعالیت‌های استقامتی مثل پیاده‎روی، دویدن آهسته و شنا فشار و تنش زیادی به عضلات شما وارد نمی‌کند؛ بنابراین، اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ گرم پروتئین کافی است؛ که می‌توانید با خوردن توت تازه یا درست کردن یک شیک با پودر پروتئین به راحتی این مقدار پروتئین را به دست آورید.

[tblg2]

در پایان توصیه می‌کنیم مقالات مفید زیر را نیز مطالعه کنید:

آیا می‌دانید مقدار پروتئین مورد نیاز بدن شما چقدر است؟

آیا تمام نیاز بدنتان را از پروتئین تامین می کنید؟

رژیم لاغری شیک پروتئینی (Protein Shake)

انواع مکمل های پروتئین

تفاوت پروتئین حیوانی و گیاهی

مصرف پروتئین و اهمیت آن برای خانم ها

ایران بدن
mensjournal.com fitamin.ir healthline.com

3 اندیشه

  1. بازتاب: ۱۲ خاصیت عدس: خوراکی خوشمزه سرشار از پروتئین | ایران بدن
  2. بازتاب: خواص تخم مرغ؛ ۱۰ خاصیت این سوپرغذای سرشار از ویتامین و پروتئین | ایران بدن
  3. بازتاب: اشتهای کاذب؛ ۶ راه‌حل برای رفع مشکل گرسنگی کاذب | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

چرا پرخوری می‌کنیم؟

Next

کاهش وزن و لاغری با زعفران