ایران بدن

با انجام حرکات شکم چربی های آن آب می شوند؟

با انجام حرکات شکم چربی های آن آب می شوند؟

امروزه ساخت سیکس پک یا شکم شش تکه(Six pack) برای همه چالشی بزرگ شده است و برای رسیدن به این هدف گاهی راههای اشتباه و یا باورهای غلطی ترویج یا شایع شده که بسیاری از عزیزان ورزشکار را به بیراهه می‌برد. تقویت عضلات شکم بسیار در زیبایی بدن تاثیر دارد، یکی از بزرگترین عضلات به حساب میاید و انجام حرکات شکم یکی بهترین راه برای ساخت شکم شش تکه است. اما سوالی که بسیار از ما پرسیده می‌شود این است که آیا انجام حرکات شکم باعث از بین رفتن چربی های شکمی می‌شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

عضلات شکمی چه هستند؟

عضلات شکمی کمک می‌کنند تا قسمت میانی بدن شما سرپا باقی بماند. آنها به تنفس شما کمک می‌کنند و از اعضای داخلی بدن محافظت می‌کنند.

۴ عضله شکمی داریم:

  1. ماهیچه راست شکمی
  2. ماهیچه عرضی شکمی
  3. ماهیچه مایل خارجی
  4. ماهیچه مایل داخلی
آناتومی عضلات شکم

به عنوان یک بدنساز باید هر ۴ گروه عضلانی شکمی را تقویت کنید. عضلات شکمی قدرتمند می‌تواند جلوی درد کمر را بگیرد.

۲ نوع چربی شکمی داریم

چربی اضافی شکمی باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و مقاومت انسولین در بدن می‌شود.

هر چند تمام چربی‌های شکمی یکسان نیستند.

۱_ چربی زیر پوستی

این همان چربی است که با دستان خود می‌توانید آن را نگه دارید و با شرم در آینه به خود نگاه کنید! این چربی آنقدرها هم خطرناک نیست، فقط مایه شرمساری است!

۲_ چربی احشایی

این در ناحیه شکم و به دور ارگان‌های درونی بدن پیچیده شده است. این همان چربی مسئله‌ساز است. چربی احشایی از لحاظ هورمونی هم فعال است و ترکیباتی را آزاد می‌کند که باعث ایجاد بعضی بیماری‌ها می‌شود.

[tblg1]

داشتن عضلات شکمی قدرتمند کافی نیست

تمرین دادن عضلات شکمی آنها را قدرتمند می‌کند. هر چند کرانچ و دراز و نشست نمی‌تواند عضلات شکمی شما را که زیر لایه‌ای از چربی قرار گرفته‌اند نمایان کند.

برای داشتن شکم شش تکه شما باید از شر چربی زیر پوستی ناحیه شکمی خلاص شوید.

کالیپر دستگاه اندازه گیری درصد چربی

آیا تمرینات، چربی ناحیه شکمی را می‌سوزانند؟

خیلی دلم می‌خواهد بگویم بله اما شواهد چیز دیگری را نوید می‌دهند.

درست است که تمرین دادن یک نقطه از بدن باعث حس سوزش در آن منطقه می‌شود و عضلات هم در آن ناحیه شروع به سوزش می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که شما را از شر چربی‌ها خلاص نمی‌کنند.

یک تحقیق به مدت ۲۷ روز روی اثر دراز و نشست صورت گرفت. مشخص شد اندازه سلول‌های چربی زیر پوستی هیچ تغییری نکرد.

این موضوع نه تنها برای شکم بلکه برای کل بدن نیز صادق است. به عنوان مثال در یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای روی عضله جلو بازو مشخص شد که میزان چربی در کل بدن کم شده بود نه فقط یک ناحیه خاص.

هر چند بعضی تحقیقات با این نظر مخالف هستند!

یک تحقیق مشخص کرد که هر چقدر چربی به عضله فعال نزدیک‌تر باشد جریان خون سریع‌تر خواهد بود و شکستن سلول‌های چربی بیشتر خواهد بود (منبع ۷).

البته شاید روش انجام این آزمایش‌ها باعث بوجود آمدن چنین نتایجی بوده است. به هر حال نتایج آزمایش‌ها دارای تناقض هستند ولی بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که تمرین فقط روی یک ناحیه به تنهایی نمی‌تواند چربی آن ناحیه را از بین ببرد.

[tblg1]

بهترین تمرین برای چربی سوزی ناحیه شکم

تمریناتی که تکیه روی کل بدن دارند می‌توانند سرعت سوخت و ساز شما را بالا ببرند و چربی را در تمام بدن بسوزانند. تمرینات پر شدت مثل: اینتروال هم می‌توانند نسبت به تمرینات هوازی معمولی کالری بیشتری را بسوزانند.

رژیم گیاهی همبرگر

تغییر رژیم شما کلید موفقیت است

احتمالاً عبارت عضلات شکم در آشپزخانه ساخته می‌شوند را شنیده‌اید.

حقیقتی در این جمله نهفته است. برای شروع میزان مصرف مواد غذایی فراوری شده را کاهش بدهید. این مواد سرشار از شکر و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند.

روی یک رژیم پر از پروتئین تمرکز کنید چرا که در طول روز شما را سیرتر نگه می‌دارد. یک تحقیق روی افراد چاق نشان داد که اگر این افراد میزان مصرف پروتئین خود را تا ۲۵٪ بالاتر ببرند اشتها و میزان حس سیری آنها تا ۶۰٪ افزایش پیدا می‌کند.

اضافه کردن مصرف فیبر روزانه نیز یک استراتژی‌ موفق دیگر است. سبزیجات مقادیر بالایی فیبر محلول دارند که باعث کاهش وزن می‌شود.

شواهد نشان می‌دهند که شما با انجام تمرینات شکمی نمی‌توانید از شر چربی‌های شکمی خلاص شوید. برای خلاص شدن از چربی در سراسر بدن باید تمرینات با وزنه روی کل بدن را با تمرینات اینتروال ترکیب کنید.

در تکمیل این روند رژیم غذایی خود را پر از پروتئین و فیبر کنید.

[tblg2]

ایران بدن

physiotherapyjournal.com، ncbi.nlm.nih.gov، tamrino.ir

یک فکر

  1. بازتاب: دراز و نشست باعث کاهش چربی شکم می شود؟! | ایران بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous

برنامه تمرینی، بدنسازی و فیتنس آنلاین

Next

برنامه تمرینی برای کات عضلات (چربی سوزی)